Peab bygger nya Rösparkskolan i Åmål

Peab har fått uppdraget att bygga en årskurs F-3-skola på Rösparks skolområde i Åmål. Beställare är Åmåls kommunfastigheter och kontraktssumman uppgår till 210 miljoner svenska kronor.

Den nya skolbyggnaden ska byggas på befintligt skolområde och den gamla skolan ska rivas. Den nya skolan kommer att ha två våningsplan med flera entréer mot skolgården. Gemensamma lokaler för slöjd, media och bibliotek byggs i mittendelen. Centralt i skolan kommer det att finnas ytor för personal, skolsköterska och specialpedagoger. I den östra delen placeras produktionskök och matsal i entréplan.

Till skolan byggs även en fristående idrottshall med limträstomme och väggar i KL-trä. Vidare ingår det i projektet att renovera en befintlig huskropp.

– Det är oerhört glädjande att få vara med och bygga en skola som ska hålla i många generationer framöver. Peab har stor erfarenhet av att bygga skolor och vi tar med oss kunskap in i det här projektet, nu senast från byggnationen av bland annat Södra skolan i Grums, säger Nils Staffansson, regionchef på Peab.

Projektet är en fortsättning på pågående avtal där Peab sedan tidigare bygger bland annat en gymnastikhall.

Uppdraget är en totalentreprenad med planerad byggstart i januari 2021 och det beräknas vara klart i sin helhet under det andra kvartalet 2023.

Projektet orderanmäls i det fjärde kvartalet 2020.

Illustration: Tengbom

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Nils Staffansson, regionchef Peab, 073 337 32 00

Juha Hartomaa, IR-chef Peab, 072 533 31 45

Peab är ett av Nordens ledande bygg- och anläggningsföretag med cirka 16 000 anställda och en omsättning på cirka 58 miljarder kronor. Koncernen har strategiskt placerade kontor i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Huvudkontoret är beläget i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är börsnoterad vid Nasdaq Stockholm.

Taggar:

Citat

Det är oerhört glädjande att få vara med och bygga en skola som ska hålla i många generationer framöver. Peab har stor erfarenhet av att bygga skolor och vi tar med oss kunskap in i det här projektet, nu senast från byggnationen av bland annat Södra skolan i Grums.
Nils Staffansson, regionchef Peab