Peab bygger nytt stadshus med butik och bibliotek i Huskvarna

Peab har fått uppdraget att bygga ett nytt stadshus i Huskvarna som även innehåller ett bibliotek och en ICA butik. Gemensam beställare för projektet är Jönköpings kommun och ICA. Kontraktssumman uppgår till ca 163 Mkr.

Uppdraget omfattar en fastighet om fem våningar fördelat på tre kontorsplan och 1 biblioteksplan för Jönköpings kommun samt ett souterrängplan med en ICA-butik.

Projektet kommer att utgöra den nya entrén i Huskvarna. Projektet ska certifieras enligt Miljöbyggnad, nivå Silver.

I upphandlingen ingår förutom att bygga projektet, även att delta i kommunens satsning på socialt hänsynstagande, vilket innebär att Peab kommer att skapa sysselsättning för ett antal praktikanter, APU-elever, lärlingar m.m.

Byggstart sker i juni 2015 och projektet beräknas vara färdigställt september 2017.

Projektet orderanmäls i andra kvartalet 2015.

För mer information, kontakta:
Fredrick Ilestedt, regionchef Peab, +46 733 37 45 00
Niclas Brantingson, informationschef Peab, +46 733 37 20 06

Peab är Nordens Samhällsbyggare med cirka 13 000 anställda och en omsättning på överstigande 43 Mdr. Koncernens dotterföretag har strategiskt placerade kontor i Sverige, Norge och Finland. Koncernkontoret är beläget i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är börsnoterad på Large Cap-listan vid NASDAQ OMX i Stockholm.