Peab bygger om sju mil järnväg i Värmland och Västmanland

Peab har fått uppdraget att bygga om sju mil järnväg mellan Daglösen och Ställdalen inom Värmland och Västmanland. Uppdraget omfattar även nybyggnad och ombyggnad av driftstationer. Beställare är Trafikverket och kontraktssumman uppgår till ca 170 Mkr.

Peab ska bygga om den andra etappen på järnvägen mellan Kil – Ställdalen. Etapp två är sträckan mellan Daglösen och Ställdalen, cirka 7 mil. Uppdraget omfattar bland annat byggnation av två nya mötesstationer i Herrhult och Kejsarbäcken och ombyggnation av befintlig mötesstation i Hällefors. Samt linjeblockering och fjärrblockering mellan Daglösen och Ställdalen.

- Vi tackar för förtroendet att få bygga ut järnvägen. Vi kommer att nyttja våra tidigare erfarenheter och vår kompetens som utvecklats i redan genomförda järnvägsprojekt, säger Berth Larsson, regionchef Peab Anläggning.

Arbetet påbörjas omgående och beräknas vara färdigställt hösten 2016.

Projektet orderanmäldes under första kvartalet 2015.

För mer information, kontakta:
Berth Larsson, regionchef Peab, +46 733 37 48 94
Niclas Brantingson, informationschef Peab, +46 431 89 000

Peab är Nordens Samhällsbyggare med cirka 13 000 anställda och en omsättning på överstigande 43 Mdr. Koncernens dotterföretag har strategiskt placerade kontor i Sverige, Norge och Finland. Koncernkontoret är beläget i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är börsnoterad på Large Cap-listan vid NASDAQ OMX i Stockholm.

Taggar: