Peab bygger skola i Volda i Norge

Peab har fått uppdraget att bygga en ny skolbyggnad till mediautbildningen vid Högskolan i Volda, i västra Norge. Beställare är Statsbygg och kontraktssumman uppgår till 123 MNOK.

Mediautbildningen vid Högskolan i Volda, har varit ledande i Norge i nästan 50 år. När bygget är klart samlas 500 studenter och 50 anställda under ett tak. Det nya skolbygget får en nettoareal på 4 000 kvadratmeter.

– Jag är otroligt glad över att vi fick förtroendet att bygga skolbyggnaden. Att bygga skolor betyder att bygga för samhället, och det ger motivation och stolthet i hela organisationen, säger regionchef Kjetil Nordang i Peab.

Peab vann den tävling gällande byggnadens design och utformning, som initierade projektet. Projektet är en totalentreprenad. I april startar en fas där Peab ska vidareutveckla byggplanerna tillsammans med användarna. Byggstart sker i tredje kvartalet 2019. Projektet ska vara klart våren 2021.

Projektet orderanmäls i det första kvartalet 2019.

Illustration: LINK arkitektur

För ytterligare information, kontakta:

Kjetil Nordang, regionchef Peab, +47 908 67 000

Kajsa Jacobsson, presschef Peab, 0725-33 34 84

Peab är ett av Nordens ledande bygg- och anläggningsföretag med cirka 15 000 anställda och en omsättning på cirka 52 miljarder kronor. Koncernen har strategiskt placerade kontor i Sverige, Norge och Finland. Huvudkontoret är beläget i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är börsnoterad vid NASDAQ Stockholm.

Taggar:

Peab är ett av Nordens ledande bygg- och anläggningsföretag med ca 15 000 anställda och en omsättning på cirka 52 miljarder kronor. Koncernen har strategiskt placerade kontor i Sverige, Norge och Finland. Huvudkontoret är beläget i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är börsnoterad vid NASDAQ Stockholm.

Citat

regionchef Kjetil Nordang i Peab