Peab bygger väg 252 som mötesfri väg i Västmanland

Peab har fått uppdraget att bygga en ny mötesfri sträcka på väg 252 mellan Hallstahammar-Surahammar i Västmanlands län. Beställare är Trafikverket och kontraktssumman uppgår till ca 135 Mkr.

Uppdraget omfattar ca 8 km ny väg där vägens körbanor separeras av ett mitträcke. I projektet ingår också ny anslutning till Hallstahammar samt fyra broar.

- Vi är mycket glada över att få förtroendet av Trafikverket att bygga väg 252 i en helt ny sträckning. När vägen är klar kommer våra åtgärder att innebära en mycket säkrare väg för alla boende och förbipasserande i regionen, säger Berth Larsson, regionchef på Peab.

Genom att utveckla vägen förbättras vägens funktion som pendlingsväg och förbindelse mellan väg 66 och E18 samt minskar trafikens påverkan av vattentäkten vid Rävnäs.

Väg 252 mellan Hallstahammar och Surahammar är en viktig regional förbindelselänk men har idag problem med framkomlighet och trafiksäkerhet. Vägen är bara sex meter bred och krokig.

Byggstart sker sommaren 2015 och projektet beräknas vara färdigställt hösten 2017.

Projektet orderanmäldes under första kvartalet 2015.

För mer information, kontakta:
Berth Larsson, regionchef Peab, +46 733 37 48 94
Niclas Brantingson, informationschef Peab, +46 733 37 20 06

Peab är Nordens Samhällsbyggare med cirka 13 000 anställda och en omsättning på överstigande 43 Mdr. Koncernens dotterföretag har strategiskt placerade kontor i Sverige, Norge och Finland. Koncernkontoret är beläget i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är börsnoterad på Large Cap-listan vid NASDAQ OMX i Stockholm.

Taggar: