Peab får beläggningsuppdrag mellan Nordland och Troms i Nordnorge

Peab har genom sitt dotterbolag Peab Asfalt fått ett asfalteringsuppdrag vid utbyggnationen av 82 kilometer väg i det så kallade OPS-projektet Hålogalandsvegen, som sträcker sig mellan Nordland och Troms i Nordnorge. Beställare är Skanska och kontraktssumman uppgår till 256 miljoner norska kronor.

OPS Hålogalandsvegen mellan Nordland och Troms är ett projekt som Skanska genomför på uppdrag av Statens vegvesen. Det är en storskalig utveckling av 82 kilometer väg för att förbättra framkomligheten och säkerheten samt minska restiderna i Hålogalandregionen. Projektet startade 2023 och kommer att slutföras under 2028.

För Peab omfattar projektet beläggning av 179 000 ton asfalt på den östra delen av projektet. Asfalten kommer i huvudsak att produceras i en mobil asfaltfabrik i dotterbolaget Swerocks täkt i Lødingen. Övriga asfaltmassor kommer att produceras vid Peab Asfalts fabrik i Harstad. Det mesta av asfalten kommer att transporteras med båt.

– Vi är glada och stolta över förtroendet att få utföra detta stora asfalteringsprojekt i god samarbetsanda med Skanska, säger Joar Caspersen, VD för Peab Asfalt i Norge.

– Vi är mycket nöjda med valet av Peab Asfalt för det här uppdraget. Kombinationen av deras fasta och mobila produktionsfabriker gör oss trygga avseende kapacitet och stabilitet i leveransen, samtidigt som projektet har höga krav på såväl säkerhet som klimat och miljö. Vi ser fram emot samarbetet, säger Skanskas projektchef Are Eliassen.

Asfalteringen kommer i huvudsak att utföras under perioden 2025 – 2027, med möjlighet till viss asfaltering under 2024.

Projektet orderanmäls i det tredje kvartalet 2024.

Joar Caspersen, VD för Peab Asfalt i Norge, +47 458 65 178

Juha Hartomaa, IR-chef Peab, +46 72 533 31 45

Peab är Nordens samhällsbyggare med 14 000 medarbetare och en omsättning på 57 miljarder kronor. Med lokal närvaro och fokus på egna resurser utvecklar, anlägger och bygger vi vardagen där livet levs. Huvudkontoret finns i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är noterad vid Nasdaq Stockholm.

Vi är glada och stolta över förtroendet att få utföra detta stora asfalteringsprojekt i god samarbetsanda med Skanska.
Joar Caspersen, VD Peab Asfalt i Norge