Peab renoverar hyresbostäder i Helsingfors

Peab har fått uppdraget att genomföra ett omfattande renoveringsarbete av hyresbostäder för Helsingin kaupungin asunnot Oy (HEKA) i Jakomäki i Helsingfors. Kontraktssumman uppgår till 22 miljoner euro.

Uppdraget innebär omfattande renovering av tre höghus byggda åren 1968-69. Totalt ska 210 lägenheter renoveras.

Fastigheterna ska uppdateras enligt dagens standard. Även gemensamma lokaler som källare och bastuavdelning samt gårdsplanerna ska renoveras. I samband med renoveringen förbättras fastigheternas energieffektivitet och ett solcellssystem ska installeras.

– Vi har samlat på oss rikligt med erfarenhet av renovering av bostäder för Helsingfors stad. Det är fint att vi nu får genomföra även det här renoveringsprojektet, där vi kan nyttja vårt breda kunnande. Den här typen av projekt kräver särskild planering, mångsidigt kunnande samt samarbete över yrkesgränserna, säger regionchef Marko Rinkinen, Peab Finland.

Uppdraget är en totalentreprenad med byggstart i februari 2022. Projektet beräknas vara klart i november 2024.

Projektet orderanmäls i det första kvartalet 2022.

Marko Rinkinen, regionchef Peab, +358 40 767 6160

Juha Hartomaa, IR-chef Peab, +46 72 533 31 45

Peab är Nordens samhällsbyggare med 16 000 medarbetare och en omsättning på 58 miljarder kronor. Med lokal närvaro och fokus på egna resurser utvecklar, anlägger och bygger vi vardagen där livet levs. Huvudkontoret finns i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är noterad vid Nasdaq Stockholm.

Vi har samlat på oss rikligt med erfarenhet av renovering av bostäder för Helsingfors stad. Det är fint att vi nu får genomföra även det här renoveringsprojektet, där vi kan nyttja vårt breda kunnande. Den här typen av projekt kräver särskild planering, mångsidigt kunnande samt samarbete över yrkesgränserna.
Marko Rinkinen, regionchef Peab