Peab renoverar hyreslägenheter i Helsingfors

Peab har fått uppdraget att genomföra en omfattande renovering av hyreslägenheter för Helsingin kaupungin asunnot Oy (HEKA) i Pihlajisto i Helsingfors. Kontraktssumman uppgår till 13 miljoner euro.

Projektet är den andra etappen i ett större renoveringsprojekt och omfattar renovering av fyra hyreshus från 1972 med tillhörande innergårdar. Det totala antalet lägenheter uppgår till 166. Även gemensamma utrymmen som källare och bastuavdelningar ska renoveras och ett tidigare gruppboende ska omvandlas till nya bostäder samt tvättstuga. Fokus i projektet är att öka tryggheten och tillgängligheten för de boende samt att förbättra energieffektiviteten i byggnaderna.

– Det känns verkligen fint att vi nu kan genomföra vårt fjärde renoveringsprojektet för Helsingin kaupungin asunnot Oy och fortsätta det smidiga samarbetet i denna andra fas. Renoveringarna blir ett stort lyft för de boende i Pihlajisto, säger regionchef Marko Rinkinen, Peab Finland.

Uppdraget är en totalentreprenad med byggstart i augusti 2022. Projektet beräknas vara klart i april 2024.

Projektet orderanmäls i det tredje kvartalet 2022.

Marko Rinkinen, regionchef Peab, +358 40 767 6160

Juha Hartomaa, IR-chef Peab, +46 72 533 31 45

Peab är Nordens samhällsbyggare med 15 000 medarbetare och en omsättning på 61 miljarder kronor. Med lokal närvaro och fokus på egna resurser utvecklar, anlägger och bygger vi vardagen där livet levs. Huvudkontoret finns i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är noterad vid Nasdaq Stockholm.

Det känns verkligen fint att vi nu kan genomföra vårt fjärde renoveringsprojektet för Helsingin kaupungin asunnot Oy och fortsätta det smidiga samarbetet i denna andra fas. Renoveringarna blir ett stort lyft för de boende i Pihlajisto.
Marko Rinkinen, regionchef Peab Finland