Peabbolag levererar stomme till hyresrätter i Upplands Väsby

Smidmek AB, ett bolag inom Peabkoncernen, har fått uppdraget att leverera och montera stommen till två nya bostadskvarter med 160 hyreslägenheter i Upplands Väsby. Beställare är det allmännyttiga bostadsbolaget Väsbyhem AB och kontraktssumman uppgår till 101 miljoner svenska kronor.

Smidmek, som levererar och monterar prefabricerade betong- och stålstommar över hela Sverige, växer med ytterligare en central affär i östra Sverige. I det nya uppdraget har Smidmek delad entreprenad med bostadsbolaget Väsbyhem. Totalt kommer Smidmek att leverera 6 000 kvadratmeter skalvägg, 14 000 kvadratmeter plattbärlag och 9 500 kvadratmeter fasad till projektet.

– Peab är Nordens samhällsbyggare och därför känns det extra hedrande att vi inom Smidmek vunnit den här offentliga upphandlingen. Jag ser mycket fram emot samarbetet med Väsbyhem, säger Victor Hallberg, Smidmeks vd.

Smidmeks uppdrag är en stomentreprenad med montagestart i april 2023 och beräknat färdigställande är i maj 2024.

Projektet orderanmäls i det andra kvartalet 2022.

Victor Hallberg, vd Smidmek, 010 143 52 74

Juha Hartomaa, IR-chef Peab, 072 533 31 45

Peab är Nordens samhällsbyggare med 15 000 medarbetare och en omsättning på 60 miljarder kronor. Med lokal närvaro och fokus på egna resurser utvecklar, anlägger och bygger vi vardagen där livet levs. Huvudkontoret finns i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är noterad vid Nasdaq Stockholm.

Peab är Nordens samhällsbyggare och därför känns det extra hedrande att vi inom Smidmek vunnit den här offentliga upphandlingen. Jag ser mycket fram emot samarbetet med Väsbyhem.
Victor Hallberg, vd Smidmek