Peabs första konceptförskola är färdigställd

Den allra första förskolan enligt Peabs modulbaserade förskolekoncept är nu redo för inflytt. Förskolan Nygården, som ligger i Nybro, är helt byggd i trä och har plats för 144 förskolebarn. Den 1732 kvadratmeter stora byggnaden består av åtta avdelningar, fördelade på två våningsplan. Förskoleverksamheten tar de nya lokalerna i bruk efter årsskiftet.

Sveriges Kommuner och Regioner, SKR, har sedan tidigare valt ut Peab som en av huvudleverantörerna av konceptförskolor i Sverige. Nybro kommun var en av de första kommunerna i Sverige att avropa Peabs förskolekoncept. Kommunen valde hustyp D, som är konceptets största förskola.

– Det fina med vårt förskolekoncept är att det är så flexibelt; kunden kan själv välja antal våningsplan, avdelningar och enheter. Alla som har varit och tittat tycker att förskolan är välplanerad och kanonfin. Samarbetet med beställaren har fungerat väldigt bra, säger Jakob Assarsson, projektchef Peab.

Förskolan Nygården består av åtta avdelningar, ett storkök och utesovplatser för barnen. Materialvalen är gjorda efter ett livscykelperspektiv, med minsta möjliga påverkan på klimatet. Fasad, bjälklag och takkonstruktion består av trä. Byggnaden är projekterad och byggd enligt Miljöbyggnad, nivå silver.

– Det är en lång byggprocess med förprojektering, upphandling och produktion men nu står vi här, tre år senare, med en färdig förskola. Konceptförskolan är verkligen jättefin och projektet är genomfört på ett proffsigt sätt, säger Andreas Paulsson, projektchef Nybro Bostads AB/AB Nybro Brunn.

För mer information kontakta:

Peabs pressjour, 010-456 86 00 eller pressjour@peab.se

Fakta om Peabs förskolekoncept
Peabs förskolekoncept är framtaget tillsammans med Liljewall arkitekter och bygger på moduler som skräddarsys för verksamhetens behov. I centrum finns alltid ett nav; en modul som blir verksamhetens hjärta. Utifrån navet kan ett antal valfria enheter kopplas på så som storkök, administration, huvudentré, gemensamt förråd och teknikytor. Detta innebär att konceptet kan anpassas till de förutsättningar som finns när det gäller verksamhetens behov och tomtens utformning. Förskolorna har dessutom en mycket låg energiförbrukning, vilket är positivt både för klimatet och för kommunens ekonomi.

Peab bygger just nu konceptförskolor i Gislaved, Vårgårda och Kungsbacka.

Peab är Nordens samhällsbyggare med 15 000 medarbetare och en omsättning på 60 miljarder kronor. Med lokal närvaro och fokus på egna resurser utvecklar, anlägger och bygger vi vardagen där livet levs. Huvudkontoret finns i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är noterad vid Nasdaq Stockholm.

Det fina med vårt förskolekoncept är att det är så flexibelt; kunden kan själv välja antal våningsplan, avdelningar och enheter. Alla som har varit och tittat tycker att förskolan är välplanerad och kanonfin. Samarbetet med beställaren har fungerat väldigt bra.
Jakob Assarsson, projektchef Peab.