News55 AB Delårsrapport april-juni 2020

2 DELÅRSRAPPORT Q2 2020 / NEWS55 AB

April-Juni 2020 I SAMMANDRAG
  • Nettoomsättningen för kvartalet uppgick till 2,777 MSEK (1,846 MSEK)
  • Rörelseresultat 0,297 MSEK (-0,398 MSEK)
  • Resultat efter finansnetto 0,103 MSEK (-1,001 MSEK)
  • Resultat per aktie 0,01 SEK (-0,20 SEK)
  • Eget kapital per aktie vid periodens slut 0,23 SEK (0,43 SEK)
  • News55 har under kvartalet genomfört 0 event (4).
Januari -Juni 2020 I SAMMANDRAG
  • Nettoomsättningen för det första halvåret uppgick till 4,424 MSEK (4,106 MSEK)
  • Rörelseresultat före avskrivningar uppgick till -0,526 MSEK (-1,104 MSEK)
  • Resultat efter finansnetto uppgick till -1,192 MSEK (-2,311 MSEK)
  • Resultat per aktie uppgick till -0,12 SEK (-0,47 SEK)
  • Eget kapital per aktie uppgick vid periodens slut till 0,23 SEK (0,43 SEK)
  • News55 har under det första halvåret genomfört 0 event (8).

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER PERIODEN

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER PERIODENS SLUT

VD:S KOMMENTAR:

”Idag är jag stolt och glad”

I mars månad 2020 såg det riktigt besvärligt ut för bolaget. Vi hade efter 18 månaders omställningsarbete äntligen haft ett fjärde kvartal 2019 då vi arbetat oss fram till ett positivt resultat före avskrivningar. Optimismen var därför stor när vi gick in i det nya året - men det första kvartalet drabbades av flera tuffa effekter av covid-19 och det gjorde att läget snabbt blev allvarligt.

Mot bakgrund av ovanstående är det en stor glädje att kunna presentera en rapport som är den bästa vi gjort sedan starten. Rapporten innehåller bl. a:

• News55:s klart bästa resultat före avskrivningar (EBITDA), med ett positivt resultat på 0,297 MSEK.

• News55:s första positiva resultat någonsin efter finansiella poster och avskrivningar på 0,103 MSEK.

• Två av tre månader som slog digitalt intäktsrekord (april och maj).

• En nettoomsättningsökning på drygt 50% jämfört med samma period förra året, trots att vi då hade intäkter från vår eventverksamhet.

• Flera nya långsiktiga samarbetspartners, bland annat Skandia och Synsam.

• Drygt 6 miljoner sidvisningar (6 063 288 sidvisningar exklusive E55) vilket nästan är en tredubbling mot samma period förra året då vi hade 2 323 066 sidvisningar!
    Samt närapå en fördubbling från Q4 2019 då vi hade 3 436 000 sidvisningar.

En av coronakrisens effekter var att den med all önskvärd tydlighet synliggjorde vilken betydelse vår verksamhet har för den äldre målgruppen i Sverige. Vi märker det inte bara på trafiksiffrorna utan även på all den respons vi får från våra läsare. Vårt dagliga nyhetsbrev har nu ca 200 000 mottagare med en öppningsgrad som de flesta andra företag bara kan drömma om.

Nu fortsätter arbetet med att bygga vidare från en ny, stabilare nivå. Vi har löpande dialog med ett antal potentiella partners och kunder och vi ser dessutom fram emot att lansera några riktigt spännande nyheter under hösten.

Jag vill avsluta med att tacka alla aktieägare som fortsatt trott på oss även i utmanande tider som dessa. Det är min förhoppning att det förtroendet kommer löna sig i framtiden.

Fredrik Lundberg VD / Medgrundare

Fredrik Lundberg
VD & medgrundare, News55
+46 (0)70-855 22 71
fredrik.lundberg@news55.se

Om News55 AB

News55 AB är ett mediebolag med huvudsaklig inriktning på målgruppen 55+. Bolaget inledde sin verksamhet 2015 med att lansera nyhetssajten news55.se.
Sedan 2016 är News55 en av Sveriges största mässarrangör för seniorer. I november 2017 lanserade News55 sajten E55.se som inriktar sig på nyheter och vägledning inom ekonomi, sparande och pension.
Bolagets aktie är föremål för handel på Nordic SME med Aqurat Fondkommission AB som mentor.

Detta pressmeddelande innehåller insiderinformation som News55 AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg,
för offentliggörande den 20 augusti kl. 11.45 CET.