Det nederländska försvarsministeriet beställer Sectras Tigerlösning för att dela säkerhetsklassificerad information

Linköping – 19 maj 2022 – Det nederländska försvarsministeriet har beställt ytterligare enheter av det godkända mobilkrypteringssystemet Sectra Tiger/S från det internationella cybersäkerhets- och medicinteknikföretaget Sectra (STO: SECT B). Lösningen gör det möjligt för användarna att på ett säkert och effektivt sätt överföra säkerhetsklassificerad information upp till och med säkerhetsnivå SECRET. Den nya ordern omfattar den senaste versionen av Sectra Tiger/S, som garanterar användaren god tillgänglighet varifrån som helst och när som helst.

”Våra kunder måste kunna utbyta säkerhetsklassificerad information på ett effektivt sätt oavsett var de arbetar, och ändå vara säkra på att bara de avsedda mottagarna får tillgång till informationen. Det innebär ett stort förtroende och är ett mycket viktigt uppdrag för oss att kunna stödja kunderna i denna utmaning,” säger Jeroen de Muijnck, vd för Sectra Communications BV.

Nederländernas försvarsministerium har använt Sectras lösningar för avlyssningssäker kommunikation sedan 2004. Ordern görs inom ett ramavtal som tillkännagavs i november 2021. Genom att köpa in fler enheter och infrastruktur utökar ministeriet sin användning av systemet Sectra Tiger/S, en säker kommunikationslösning som gör att användarna kan dela säkerhetsklassificerad information upp till och med säkerhetsnivån SECRET. Den senaste versionen, Sectra Tiger/S 7401 LTE, erbjuder stöd för alla fasta nät och mobila 4G-nät inom Europa. Ordern undertecknades under det fjärde kvartalet av Sectras verksamhetsår 2021/2022.

Sectra Tiger/S 7401 LTE har godkänts av den nederländska säkerhetsmyndigheten och EU som kvantsäker och för användning till och med säkerhetsnivå SECRET. Besök Sectras webbplats för att läsa mer om Sectra Tiger/S

Sectra hjälper myndigheter och försvar i Europa att skydda samhällets mest känsliga information samt sjukhus världen över att effektivisera vården. På så vis bidrar Sectra till ett friskare och tryggare samhälle. Företaget grundades 1978 och har sitt huvudkontor i Linköping. I dag har Sectra direktförsäljning i 19 länder och säljer genom samarbete med partners över hela världen. Omsättningen uppgick helåret 2020/2021 till 1 632 MSEK. Sectra (STO: SECT B) är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök Sectras hemsida

Inom verksamhetsområdet Secure Communications utvecklas produkter och tjänster som skyddar delar av samhällets mest känsliga information och kommunikation. Erbjudandet omfattar säker röst- och datakommunikation med lösningar som är certifierade såväl nationellt som av EU och NATO, samt säkerhetsanalys och övervakning av kritiska IT-system för exempelvis el- och vattendistribution. Verksamheten bedrivs från kontor i Sverige, Norge, Nederländerna och Finland.

Magnus Brege, vd Sectra Communications AB, tel 073 539 8193
Torbjörn Kronander, vd och koncernchef Sectra AB, tel 013 23 52 27

Citat

Våra kunder måste kunna utbyta säkerhetsklassificerad information på ett effektivt sätt oavsett var de arbetar, och ändå vara säkra på att bara de avsedda mottagarna får tillgång till informationen. Det innebär ett stort förtroende och är ett mycket viktigt uppdrag för oss att kunna stödja kunderna i denna utmaning.
Jeroen de Muijnck, vd för Sectra Communications BV