EU godkänner ny modell av den avlyssningssäkra mobiltelefonen Sectra Tiger för användning på SECRET-nivå

Pressmeddelande – Linköping – 1 juni, 2015 - Sectras (STO: SECT B) mobiltelefon Sectra Tiger/S 7401 för säkra samtal och SMS, har granskats och godkänts för säkerhetsnivån SECRET UE/EU SECRET. Det är den högsta säkerhetsnivån som en mobiltelefon blivit godkänd för inom EU, och Sectras mobila talkrypton är de enda som är godkända av EU på denna höga nivå. Med Sectra Tiger/S 7401 kan myndighetspersoner inom EU och dess medlemsstater tryggt kommunicera säkerhetsklassad information över vanliga mobila nätverk utan risk att bli avlyssnade.

Sectra Tiger/S 7401 ingår i Sectras ekosystem för säker kommunikation där kunder kan samla användare med olika säkerhetsnivåer inom samma driftmiljö. En annan stor fördel är att användarna enbart behöver en kryptoutrustning för att kommunicera inom flera olika säkerhetsdomäner. På så sätt möjliggör Sectra Tiger/S säker kommunikation inom och mellan olika organisationer, så som exempelvis EU, NATO och medlemsstater. En holländsk användare kan till exempel använda samma utrustning för att ringa säkra samtal till kollegor inom sin nationella säkerhetsdomän, inom sitt EU-nätverk eller sin NATO-domän och ändå bibehålla integriteten i de olika domänerna.

De första enheterna av Sectra Tiger/S 7401 håller för närvarande på att tas i bruk inom EUs institutioner.

– Paneuropeisk interoperabilitet har varit ledord när vi har utvecklat Sectra Tiger-systemet. Syftet är att göra säker kommunikation tillgänglig inom och mellan EUs medlemsstater, EU-organisationen och NATO. EU-godkännandet för Sectra Tiger/S 7401 med dess multi-domänfunktionalitet är en viktig milstolpe för att göra Sectra Tiger till de facto-standard för säker kommunikation i Europa, säger Michael Bertilsson, VD för Sectra Communications AB.

Om säkerhetsnivån SECRET

Fyra säkerhetsnivåer – TOP SECRET, SECRET, CONFIDENTIAL och RESTRICTED – definierar hantering av känslig information och den potentiella skada det skulle göra om den skulle komma till annan parts kännedom. SECRET är den näst högsta nivån och betyder att informationen skulle kunna ha mycket stor negativ påverkan på den nationella säkerheten om den hamnade i orätta händer.

Om Sectra Tiger/S 7401

Sectra Tiger 7401 är en avlyssningssäker mobiltelefon som är utvecklad för användare med mycket höga säkerhetskrav som behöver kunna kommunicera utan risk att avlyssnas. Sectra Tiger 7401 möter krav på flexibilitet och mobilitet och ger ett mycket högt skydd mot avlyssningsattacker, till och med från andra staters säkerhetsorganisationer. Därmed är den det självklara valet för exempelvis ministrar på regeringsmyndigheter eller för missioner som verkar vid olika oroshärdar i världen.

Sectra Tiger/S 7401 är godkänd för användning på säkerhetsnivån SECRET av Nederländerna och EU. Förberedelser pågår för att påbörja granskningsprocessen för SECRET inom NATO. Tillsammans med Sectras övriga produkter för säker kommunikation utgör den toppskiktet av ett ekosystem för säkra samtal och SMS inom och mellan olika säkerhetsnivåer.

Michael Bertilsson, VD Sectra Communications AB, tel 0708-23 52 25
Torbjörn Kronander, VD och koncernchef Sectra AB, tel 013-23 52 27

Sectra utvecklar och levererar effektiva lösningar för säker kommunikation till myndigheter, försvar och samhällskritiska funktioner i Europa. Lösningarna möjliggör att organisationen och den enskilda användaren kan upprätthålla en kontinuerlig säker kommunikation. Sectras lösningar är certifierade såväl nationellt som av EU och NATO och banar väg för säker kommunikation som bidrar till en säker och stabil värld.

Sectra grundades 1978 och bedriver framgångsrik utveckling och försäljning av högteknologiska produkter och tjänster inom nischerna medicinska system och säker kommunikation. Sectra har kontor i tolv länder och säljer genom samarbete med partner produkter över hela världen. Huvudkontoret ligger i Linköping och företaget har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Omsättningen uppgick helåret 2013/2014 till 853 miljoner kronor. Sectra är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB. För mer information besök vår hemsida http://www.sectra.com