Kvantsäker mobiltelefon från Sectra godkänns för säkerhetsnivån NATO SECRET

Haag, Nederländerna – 2 maj, 2023 – Natos militära kommitté (NAMILCOM) har godkänt den senaste versionen av den mobila krypteringslösningen Sectra Tiger/S 7401 LTE från det internationella cybersäkerhets- och medicinteknikföretaget Sectra (STO: SECT B). Godkännandet, som gäller för säkerhetsnivån NATO SECRET, intygar att Sectra Tiger/S på ett säkert sätt stöttar Natos tjänstemän att utbyta säkerhetsklassificerad information.

Sectra Tiger/S är en kvantsäker mobiltelefon som gör att användaren kan dela känslig information genom krypterat tal, textmeddelanden och dataöverföring upp till och med säkerhetsnivån NATO SECRET. Den senaste versionen innehåller stöd för alla fasta nät och mobila 4G-nät samt ökad tålighet och förbättrad ljudkvalitet. De nya funktionerna ger bättre tillgänglighet och erbjuder samtidigt en bättre användarupplevelse och fler potentiella användningsområden. Sectra Tiger/S används av ett stort antal organisationer i många EU- och Nato-länder. Besök Sectras webbplats för att läsa mer om Sectra Tiger/S.

– Behovet av säkra och stabila kommunikationssystem med hög tillgänglighet är större än någonsin tidigare. En kvantsäker lösning är därför nödvändigt för att våra kunder ska kunna upprätthålla sin digitala suveränitet. Godkännandet bekräftar att vår senaste version av Sectra Tiger/S kan hantera både dagens och morgondagens hot, säger Jeroen de Muijnck, chef för Sectra Communications BV.

Kvantdatorer kommer att kunna utföra vissa typer av beräkningar betydligt effektivare än dagens datorer. Sådana datorer skulle därmed kunna utgöra ett hot mot dagens krypteringsmetoder och kvantsäkra lösningar uppfattas därför som något av det viktigaste för att framtidssäkra sekretess. Den senaste versionen av Sectra Tiger/S har också godkänts av den nederländska säkerhetsmyndigheten och EU för användning till och med säkerhetsnivån SECRET.

Sectra hjälper myndigheter och försvar i Europa att skydda samhällets mest känsliga information samt sjukhus världen över att effektivisera vården. På så vis bidrar Sectra till ett friskare och tryggare samhälle. Företaget grundades 1978 och har sitt huvudkontor i Linköping. I dag har Sectra direktförsäljning i 19 länder och säljer genom samarbete med partners över hela världen. Omsättningen uppgick helåret 2021/2022 till 1 949 MSEK. Sectra (STO: SECT B) är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök Sectras hemsida.

Inom verksamhetsområdet Secure Communications utvecklas produkter och tjänster som skyddar delar av samhällets mest känsliga information och kommunikation. Erbjudandet omfattar säker röst- och datakommunikation med lösningar som är certifierade såväl nationellt som av EU och Nato, samt säkerhetsanalys och övervakning av kritiska IT-system för exempelvis el- och vattendistribution. Verksamheten bedrivs från kontor i Sverige, Nederländerna och Finland.

Magnus Skogberg, vd Sectra Communications AB, tel 070 735 3473
Torbjörn Kronander, vd och koncernchef Sectra AB, tel 013 23 52 27

Citat

Behovet av säkra och stabila kommunikationssystem med hög tillgänglighet är större än någonsin tidigare. En kvantsäker lösning är därför nödvändigt för att våra Natokunder ska kunna upprätthålla sin digitala suveränitet. Godkännandet bekräftar att vår senaste version av Sectra Tiger/S kan hantera både dagens och morgondagens hot.
Jeroen de Muijnck, chef för Sectra Communications BV.