Norsk sjukvårdsregion utökar lösning från Sectra med digital patologi för bättre cancervård

Linköping – 24 april, 2023 – Medicinteknik- och cybersäkerhetsföretaget Sectra (STO: SECT B) har utökat sitt kontrakt med Helse Sør-Øst RHF (HSØ), Norges sydöstra sjukvårdsregion. HSØ kommer att addera modulen för digital patologi i deras nuvarande helhetslösning för medicinsk bildhantering från Sectra. Detta kommer att möjliggöra för patologer i regionen att dela resurser, expertis och arbetsbelastning, vilket säkerställer högkvalitativ cancerbehandling för patienter.

– Att digitalisera patologin är viktigt för att vi ska kunna fortsätta erbjuda högkvalitativ vård till våra patienter samtidigt som det kommer att kunna minska vår ökande arbetsbelastning. Lösningen kommer göra det möjligt för oss att använda våra resurser mer effektivt och att samarbeta kring patientfall och mellan läkare, säger Pål Suhrke, chef för patologiavdelningen vid Vestfold sjukhus och projektledare för digital patologi vid HSØ, tillsammans med Inger Nina Farstad, konsult och professor vid Oslo universitetssjukhus och ansvarig för funktionell lösning digital patologi vid HSØ. De fortsätter:

– Digitaliseringen gör det också möjligt för oss att kunna använda mer AI-baserad teknologi som både kan öka diagnostisk precision och minska arbetsbelastningen för patologerna.

Den digitala lösningen kommer komplettera sjukhusens mikroskop och göra det möjligt för patologerna att granska och samarbeta kring fall på ett sätt som inte har varit möjligt tidigare. Genom att övergå till ett digitalt arbetssätt får patologerna omedelbar tillgång till digitala bilder av vävnadsprover, även om de ska granska på distans, i stället för att förlita sig på fysiska glas som granskas i mikroskop. Sectras lösning kommer även att öka effektiviteten och minska variationen mellan granskningar, vilket i sin tur leder till högkvalitativ diagnostik och snabbare svarstid för patienter.

HSØ är Norges största regionala hälso- och sjukvårdsregion och täcker nästan 60 procent av den totala befolkningen. Flera sjukhus i regionen har använt Sectras radiologilösning i många år och nyligen utökades den till en helhetslösning för medicinsk bildhantering som täcker hela HSØ. Med det nya kontraktet, som signerades under det fjärde kvartalet av Sectras räkenskapsår 2022/2023, ska de nu även använda Sectras lösning för digital patologi. Därmed möjliggörs integrerad diagnostik eftersom radiologerna och patologerna kommer att använda samma plattform för att dela bilder och information på ett enkelt och effektivt sätt.

– Vi är stolta över att få hjälpa HSØ med att digitalisera patologin. Vår lösning är till för att stötta vårdpersonal så att de kan erbjuda högkvalitativ vård till deras patienter. Det gör oss glada att få vara en del i att cancerpatienter inom den norska hälso- och sjukvården kan få så bra vård som möjligt, säger Petter Østbye, chef för Sectras medicinska IT-verksamhet i Skandinavien.

Patologilösningen är en del av Sectras helhetslösning för medicinsk bildhantering som ger vårdgivare en samlad strategi för alla behov kring hantering av medicinska bilder och förbättrar vården av patienter samtidigt som den bidrar till sänkta driftskostnader. Den skalbara lösningen är modulär och bygger på ett multimediaarkiv (VNA) som stöder all bildhantering. Det gör att vårdgivare kan expandera lösningen, specialitet för specialitet och sjukhus för sjukhus. Besök Sectras hemsida för att läsa mer om Sectras lösningar och om varför Sectra PACS har tilldelats priset för högst kundnöjdhet ”Best in KLAS” tio år i rad.

Sectra hjälper sjukhus världen över att effektivisera vården och myndigheter samt försvar i Europa att skydda samhällets mest känsliga information. På så vis bidrar Sectra till ett friskare och tryggare samhälle. Företaget grundades 1978 och har sitt huvudkontor i Linköping. I dag har Sectra direktförsäljning i 19 länder och säljer genom samarbete med partners över hela världen. Omsättningen uppgick helåret 2021/2022 till 1 949 MSEK. Sectra (STO: SECT B) är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information besök Sectras hemsida.

Torbjörn Kronander, koncernchef och vd Sectra AB, 070 52 35 227
Marie Ekström Trägårdh, vice vd Sectra AB och vd Sectra Imaging IT Solutions AB, 070 82 35 610

Citat

Att digitalisera patologin är viktigt för att vi ska kunna fortsätta erbjuda högkvalitativ vård till våra patienter samtidigt som det kommer att kunna minska vår ökande arbetsbelastning. Lösningen kommer göra det möjligt för oss att använda våra resurser mer effektivt och att samarbeta kring patientfall och mellan läkare. Digitaliseringen gör det också möjligt för oss att kunna använda mer AI-baserad teknologi som både kan öka diagnostisk precision och minska arbetsbelastningen för patologerna.
Vi är stolta över att få hjälpa HSØ med att digitalisera patologin. Vår lösning är till för att stötta vårdpersonal så att de kan erbjuda högkvalitativ vård till deras patienter. Det gör oss glada att få vara en del i att cancerpatienter inom den norska hälso- och sjukvården kan få så bra vård som möjligt.
Petter Østbye, chef för Sectras medicinska IT-verksamhet i Skandinavien.