Ny order till Sectra för att skydda holländska försvarshemligheter

Det holländska försvarsdepartmentet har beställt Sectras krypterade mobiltelefon Sectra Tiger 7401. Säkerhetslösningen skyddar tal- och datakommunikation mot avlyssning, även sådan som bedrivs av andra nationers underättelsemyndigheter. Departmentet och Sectra har också förlängt sitt existerande ramavtal i ytterligare två år. Ordervärdet beräknas till 5 miljoner kronor.

Ramavtalet mellan Sectra och det holländska försvarsdepartementet omfattar service och underhåll av säkerhetslösningar från Sectra som redan används inom departmentet. Det förnyade avtalet inkluderar även en option på Sectra Panthon 3, en app för avlyssningssäker användning av smartphones. Då Sectra Panthon och Sectra Tigerär godkända för att skydda säkerhetsklassad information på olika säkerhetsnivåer, kan användare på departementet bättre matcha sina individuella säkerhetsbehov.

- Det senaste årets avlyssningsavslöjanden, har åter aktualiserat frågor kring informationssäkerhet. Oskyddade telefonsamtal och sms utgör de facto ett säkerhetshot för individer, organisationer och nationer, säger Michael Bertilsson, vd för Sectras verksamhet inom säker kommunikation. Det holländska försvarsdepartementets säkerhetsmedvetande har varit högt under många år, och det här avtalet säkerställer att departementet kan fortsätta skydda nationella hemligheter på bästa möjliga sätt.

Sectras säkerhetslösningar har använts av det holländska försvarsdepartementet sedan 2004. Användarna av produkterna är försvarsgrenar som flottan, armén och flygvapnet samt den centrala försvarsledningen.

Om Sectra Tiger 7401

Sectra Tiger 7401 är en avlyssningssäker mobiltelefon, designad för att vara lättanvänd. Den är utvecklad för användare med mycket höga säkerhetskrav som behöver kunna kommunicera utan risk att avlyssnas. Sectra Tiger 7401 möter krav på flexibilitet och mobilitet och är  enkel för nya användare att lära sig.. Sectra Tiger 7401är SCIP-kompatibel (Secure Communications Interoperability Protocol) och kan därmed fungera tillsammans med andra tillverkares utrustning.

Sectra Tiger 7401 är godkänd för användning på SECRET-nivå av den holländska säkerhetsmyndigheten NLNCSA.

Om Sectra Panthon

Sectra Panthon 3 fungerar på alla stora trådlösa nätverk såsom 2g, 2,5G, 3G och Wi-Fi. Allt som behövs för att aktivera avlyssningsskyddet är en PIN-kod. Sectra-appen är utvecklad för att stödja SCIP-protokollet, vilket betyder att den kommer att kunna användas för att kommunicera med annan säkerhetsutrustning, såsom Sectra Tiger som är godkänd för användning på den ännu striktare SECRET-nivån. Därmed kan användare av båda systemen åtnjuta större valfrihet när det kommer till att välja en lösning som är anpassad till de individuella skyddsbehoven.

Sectra Panthon är godkänd för användning på RESTRICTED-nivå av Nederländerna, EU och NATO.

Michael Bertilsson, VD Sectra Communications AB, tel 0708-23 52 25
Torbjörn Kronander, VD och koncernchef Sectra AB, tel 013-23 52 27

Sectra utvecklar och levererar effektiva lösningar för säker kommunikation till myndigheter, försvar och samhällskritiska funktioner i Europa. Lösningarna möjliggör att organisationen och den enskilda användaren kan upprätthålla en kontinuerlig säker kommunikation. Sectras lösningar är certifierade såväl nationellt som av EU och NATO och banar väg för säker kommunikation som bidrar till en säker och stabil värld.

Sectra grundades 1978 och bedriver framgångsrik utveckling och försäljning av högteknologiska produkter och tjänster inom nischerna medicinska system och säker kommunikation. Sectra har kontor i tolv länder och säljer genom samarbete med partner produkter över hela världen. Huvudkontoret ligger i Linköping och företaget har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Omsättningen uppgick helåret 2012/2013 till 817 miljoner kronor. Sectra är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB. För mer information besök vår hemsida http://www.sectra.com