Pionjär inom digital patologi i Nederländerna ger Sectra förnyat förtroende genom mångårigt kontrakt

Linköping – 12 augusti, 2021 – University Medical Center (UMC) Utrecht, Nederländerna, har signerat ett tioårigt förlängningskontrakt för digital patologi från medicinteknik- och cybersäkerhetsföretaget Sectra (STO: SECT B). 2016 var de bland de första i världen att börja granska vävnadsprover digitalt för primärdiagnostik. Förlängningen av kontraktet visar på en gemensam önskan att fortsätta driva innovation inom digital patologi som i slutändan gynnar patienter.

– När vi signerade det ursprungliga kontraktet delade Sectra och UMC Utrecht en ambition om att ligga i framkant vad gäller att förbättra vården genom att digitalisera patologin. Tack vare att Sectras lösning är så lättanvänd och att den är leverantörsneutral vad gäller skannrar, laboratorieinformationssystem (LIS), journalsystem och AI-applikationer, har den hjälpt oss att uppnå konkreta positiva effekter. Vi ser nu fram emot att jobba ihop med Sectra för att fortsätta förbättra hur teknik kan underlätta det dagliga arbetet för våra patologer till förmån för deras patienter, säger professor Paul van Diest, chef för patologiavdelningen vid University Medical Center Utrecht.

Kontraktet signerades i juli 2021. UMC Utrecht har använt Sectras patologimodul sedan 2016 och radiologimodulen sedan 2011. Patologer och radiologer har tillgång till bilder från båda verksamheterna vilket möjliggör effektivare multidisciplinära diskussioner.

Eftersom UMC Utrecht digitaliserade patologin tidigt, var de också bland de första att koppla ihop sin lösning med det nationella telepatologiprojektet PIE. Det har gjort att de har kunnat granska bilder digitalt och ge råd åt patologilabb över hela Nederländerna liksom att delta i digitala expertpaneler. Under covid-19-pandemin har Sectras lösning också gjort det möjligt för patologerna att fortsätta sitt viktiga arbete hemifrån.

– För att verkligen dra nytta av digital patologi är leverantörsneutralitet, arbetsflödesstöd, integrationer och skalbarhet av stor vikt. Sectra har bevisat att de är en framtidssäker leverantör med ett starkt fokus på kundnöjdhet, säger Tri Nguyen, patolog vid University Medical Center Utrecht.

Patologiavdelningen vid UMC Utrecht sysselsätter cirka 20 patologer och 15 ST-läkare. Totalt hanteras mer än 40 000 förfrågningar per år. De är 100 % digitala.

– Vi är verkligen glada över det fortsatta samarbetet med UMC Utrecht. De ligger i framkant vad gäller patientvård ur många perspektiv och deras fortsatta förtroende för oss och vår lösning är ett bevis för vår position inom digital patologi, säger Peter Osinga, chef för Sectra i Nederländerna.

Sectras helhetslösning för medicinsk bildhantering ger vårdgivare en samlad strategi för alla behov kring hantering av medicinska bilder och förbättrar vården av patienter samtidigt som den bidrar till sänkta driftskostnader. Den skalbara lösningen är modulär och bygger på ett multimediaarkiv (VNA) som stöder all bildhantering. Det gör att vårdgivare kan expandera lösningen, specialitet för specialitet och sjukhus för sjukhus. Besök Sectras hemsida för att läsa mer om Sectras lösningar och om varför den digitala patologilösningen har tilldelats priset för högst kundnöjdhet ”Best in KLAS”.

Sectra hjälper sjukhus världen över att effektivisera vården och myndigheter samt försvar i Europa att skydda samhällets mest känsliga information. På så vis bidrar Sectra till ett friskare och tryggare samhälle. Företaget grundades 1978 och har sitt huvudkontor i Linköping. I dag har Sectra direktförsäljning i 19 länder och säljer genom samarbete med partners över hela världen. Omsättningen uppgick helåret 2020/2021 till 1 632 MSEK. Sectra (STO: SECT B) är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information besök Sectras hemsida.

Torbjörn Kronander, koncernchef och vd Sectra AB, +46 70 52 35 227
Marie Ekström Trägårdh, vice vd Sectra AB och vd Sectra Imaging IT Solutions AB, +46 70 82 35 610

Citat

När vi signerade det ursprungliga kontraktet delade Sectra och UMC Utrecht en ambition om att ligga i framkant vad gäller att förbättra vården genom att digitalisera patologin. Tack vare att Sectras lösning är så lättanvänd och att den är leverantörsneutral vad gäller skannrar, laboratorieinformationssystem (LIS), journalsystem och AI-applikationer, har den hjälpt oss att uppnå konkreta positiva effekter. Vi ser nu fram emot att jobba ihop med Sectra för att fortsätta förbättra hur teknik kan underlätta det dagliga arbetet för våra patologer till förmån för deras patienter.
För att verkligen dra nytta av digital patologi är leverantörsneutralitet, arbetsflödesstöd, integrationer och skalbarhet av stor vikt. Sectra har bevisat att de är en framtidssäker leverantör med ett starkt fokus på kundnöjdhet.
Tri Nguyen, patolog vid University Medical Center Utrecht
Vi är verkligen glada över det fortsatta samarbetet med UMC Utrecht. De ligger i framkant vad gäller patientvård ur många perspektiv och deras fortsatta förtroende för oss och vår lösning är ett bevis för vår position inom digital patologi.
Peter Osinga, chef för Sectra i Nederländerna