Sectra lanserar ny modell av sitt visualiseringsbord – bättre medicinsk utbildning med senaste touchtekniken

Linköping, 1 december, 2015 – På den internationella röntgenmässsan RSNA i Chicago lanserar Sectra (STO: SECT B) en ny modell av sitt visualiseringsbord med förbättrad touchfunktionalitet.  Med den nya generationens bord kan vårdpersonal och studenter interagera snabbare och enklare med 3D-bilder av verkliga patientfall. Detta ger ännu bättre förutsättningar för interativt lärande inom medicinsk utbildning och träning. Med Sectras bord får användaren en ökad förståelse för kroppens anatomi och funktioner, variationen mellan individer samt bättre kunskap om mer ovanliga sjukdomsfall redan under utbildningen. Bordet är en terminal till Sectras utbildningsportal vilken ger tillgång till virtuella bilder av verkliga patientfall från andra universitet och lärosäten som använder Sectras lösning.

Sectras lösning för  medicinsk utbildning används för utbildning av vårdpersonal och veterinärer i mer än 28 länder i Europa, Nordamerika, Sydamerika, Mellanöstern och i Sydostasien. Den nya modellen av bordet visas i Sectras monter på RSNA i Chicago den 29 november till 4 december där besökare bland annat kan se hur ortopeder kan planera komplexa traumaoperationer.

Den nya bordsmodellen, F15, har ett kapacitivt touchgränsnitt som standard. Det nya gränssnittet är även tillgänglig som en uppgradering den äldre modellen, F14.

Om Sectras produkter för medicinsk utbildning

Sectra säljer produkter och tjänster som gör det möjligt att interagera med tredimensionella bilder av människokroppen i olika bildvisningssystem, till exempel visualiseringsbord, surfplattor, projektorer och 3D-printers.

Sectras visualiseringsbord

Sectras visualiseringsbord är en stor pekskärm med ett bildvisningsprogram. 3D-bilderna tas med moderna datortomografi- eller magnetresonanskameror. Studenterna kan enkelt zooma in, rotera eller skära i den visualiserade kroppen utan att använda skalpell eller förstöra kroppen. Detta betyder att samma bilder kan användas om och om igen, samt att studenterna exempelvis kan studera olika sjukdomars inverkan på anatomi på ett sätt som inte tidigare varit möjligt i undervisningen.

Sectras utbildningsportal

Sectras nya visualiseringsbord levereras med koppling till Sectras utbildningsportal. Lösningen bygger på Sectras plattform för bildhantering, där alla typer av medicinska bilder hanteras. Visualiseringsbordet är lämpligt för samtliga utbildningsprogram där anatomiska studier ingår, som exempelvis vid utbildningen av läkare, tandläkare, histologer, psykologer, sjukgymnaster, biomedicinare, tandhygienister, logopeder och barnmorskor. När visualiseringsbordet kopplas upp till Sectras unika utbildningsportal får lärare och studenter åtkomst till virtuella bilder av faktiska patientfall från andra universitet och lärosäten som använder Sectras visualiseringsbord, utöver de förinstallerade utbildningsbilder som medföljer bordet.

Visualiseringsbordet är utvecklat i samarbete mellan Linköpings Universitet, Center for Medical Image Science and Visualization (CMIV), Visualiseringscenter C, och The Interactive Institute.

Torbjörn Kronander, vd och koncernchef Sectra AB, tel 0705 - 23 52 27
Simo Pykälistö, vice vd och Chief Financial Officer Sectra AB, tel 0703 - 51 53 03

Sectra grundades 1978. Koncernens verksamhet omfattar nischerna medicinska system och avlyssningssäkra kommunika­tionssystem. Sectra har kontor i tolv länder och säljer genom samarbete med partner produkter över hela världen. Huvudkontoret ligger i Linköping och företaget har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Omsättningen uppgick helåret 2014/2015 till 961 Mkr. Sectra är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB. För mer information besök vår hemsida: www.sectra.se

Inom medicinsk IT utvecklar och säljer Sectra IT-system och produkter för röntgenkliniker och andra bildintensiva avdelningar, mammografi- , ortoped- och reaumatologkliniker. Över 1 700 svenska och utländska sjukhus använder systemen i daglig drift. Detta gör Sectra till ett av världens ledande företag inom system för hantering av digitala röntgenbilder. I Skandinavien har Sectra en marknadsandel på mer än 50 procent av alla filmfria installationer. Förutom i Skandinavien finns Sectras system installerade hos kunder i Nordamerika och de flesta större länder i Europa och Fjärran Östern.