Sectra lanserar stöd för säker mobil IP-telefoni med smarta telefoner

Sectras nya produkt för säker talkommunikation, Panthon, stödjer nu mobil IP-telefoni. Produkten har även en ny säkerhetslösning som skyddar telefonen mot exempelvis kapning. Den 3-4 november demonstreras Panthon på den holländska IT-säkerhetsmässan Infosecurity.nl.

Panthon är ett talkrypto för politiker och anställda på myndigheter som använder smarta telefoner. Genom att sätta in ett microSD-kort som innehåller kryptering och en säkerhetslösning i sin smarta telefon kan användarna enkelt skydda sig mot avlyssning. Behovet att skydda sig ökar i takt med att det blir billigare och enklare att avlyssna telefonsamtal.

– Våra kunder, som har behov av att kommunicera när de reser och när de rör sig mellan länder, efterfrågar säker IP-telefoni. Med den unika säkerhetslösning vi nu implementerat i Panthon får våra kunder en säker telefonilösning med kristallklart ljud som fungerar bra oavsett var man befinner sig, säger Michael Bertilsson, vd på Sectra Communications.

Sectras nya produkt bygger på hårdvarubaserad kryptering och skyddar samtal hela vägen från sändare till mottagare. Panthon är under godkännande för kommunikation av känslig information upp till säkerhetsnivån Restricted, det vill säga information som kan orsaka ringa men och oönskade effekter om den röjs. För att nå säkerhetsnivån Restricted krävs att krypteringen är hårdvarubaserad.

Smarta telefoner kräver nya säkerhetslösningar

Utvecklingen mot alltmer datorlika mobiltelefoner innebär krav på nya typer av säkerhetslösningar. På samma sätt som man skyddar en dator mot skadlig kod, till exempel kapning och trojaner, behöver man skydda en smart telefon. Därför har Sectra tagit fram en ny säkerhetslösning, Phone Integrity.

– Panthon är försedd med vår nya lösning Phone Integrity som innehåller det skydd som krävs för att skydda smarta mobiltelefoner mot skadlig kod och andra angrepp. En viktig del av denna lösning är att garantera säker installation och leverans, avslutar Michael Bertilsson.

Sectra Panthon demonstreras på Infosecurity.nl som äger rum den 3-4 november i Utrecht, Nederländerna. Möt Europas ledande leverantör av krypterad telefoni i monter D135.

Michael Bertilsson, VD Sectra Communications AB, tel 0708-23 52 25

Om Sectras avlyssningssäkra kommunikationssystem
Sectra utvecklar och säljer produkter för avlyssningssäker tal- och datakommunikation. Kunderna är myndigheter och försvar i Europa med höga krav på kommunikationssäkerhet. Sectra har en stark kärnkompetens inom kryptering och är ett av de ledande företagen i världen när det gäller design och utveckling av säkra kommunikationssystem. Sectras produkter för säker telefoni används av kunder i samtliga EU:s länder.

Sectras verksamhet
Sectra grundades 1978 och bedriver framgångsrik utveckling och försäljning av högteknologiska produkter inom de expansiva nischerna medicinska system och avlyssningssäkra kommunikationssystem. Sectra har kontor i tolv länder och säljer genom samarbete med partners produkter över hela världen. Huvudkontoret ligger i Linköping och företaget har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Omsättningen uppgick helåret 2009/2010 till 848 Mkr. Sectra är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB. För mer information besök vår hemsida www.sectra.se.