Sectra och Leica Biosystems inleder samarbete för att få godkännande för integrerad patologilösning i USA

Linköping – 2 december, 2019 – Medicinteknik- och cybersäkerhetsföretaget Sectra (STO: SECT B) inleder samarbete med Leica Biosystems för en integrerad lösning för klinisk digital patologi. Målet är att kunna tillhandahålla amerikanska kunder en digital patologilösning för primärdiagnostik. En ansökan om ett 510(k)-godkännande för en integrerad lösning har skickats in till den amerikanska livsmedels- och läkemedelsmyndigheten U.S. Food & Drug Administration (FDA).

– Leica Biosystems har sedan tidigare ett amerikanskt godkännande för sin skanner Aperio AT2 DX. Genom att ansöka om att utöka godkännandet med Sectras digitala patologilösning kan vi erbjuda marknaden en lösning för klinisk användning som möter både dagens och morgondagens behov hos vårdgivare som digitaliserar och integrerar sin medicinska bildhantering. Det här innebär en spännande och viktig utveckling för den digitala patologin och ett stort steg framåt med avseende på klinisk användbarhet, säger Torbjörn Kronander, vd på Sectra.

Sectras digitala patologilösning är en del av Sectras helhetslösning för att hantera medicinska bilder. Lösningen förenklar åtkomst till bilder, granskning och diagnostisering samtidigt som den kan integreras med olika vårdinformationssystem. Leica Biosystems Aperio AT2 DX är en automatiserad digital skanner med hög kapacitet som genererar bilder av vävnadsprov med diagnostisk kvalitet och hög precision. Integrationen mellan dessa två lösningar ger vårdgivare en skalbar och enhetlig lösning för att optimera vården av patienter och samtidigt minska kostnader.

– Det här är ett viktigt steg i att förbättra patientvården med hjälp av digital teknik. Vi ser fram emot att tillsammans med Sectra kunna erbjuda en enhetlig digital patologilösning till vårdgivare, säger Colin White, vd för Leica Biosystems.

Den kliniska användningen för primärdiagnostik som beskrivs inväntar godkännande från amerikanska FDA. Även framtida funktioner kräver FDA-godkännande innan de kan användas för primärdiagnostik i USA.

Om Leica Biosystems
Leica Biosystems (LeicaBiosystems.com) är ett cancerdiagnostikföretag och en global ledare inom arbetsflödeslösningar som erbjuder en omfattande portfölj från biopsi till diagnos. Med unik expertis är Leica Biosystems dedikerade till att driva innovationer som länkar samman människor över röntgen, patologi, kirurgi och onkologi. Uppdraget ”Att främja cancerdiagnostik, förbättra liv” är kärnan i företagskulturen. De lättanvända och pålitliga lösningarna hjälper till att förbättra arbetsflödeseffektiviteten och precisionen i diagnos. Företaget har sitt huvudkontor i Tyskland och är verksamma i över 100 länder.

Sectra hjälper sjukhus världen över att effektivisera vården och myndigheter samt försvar i Europa att skydda samhällets mest känsliga information. På så vis bidrar Sectra till ett friskare och tryggare samhälle. Företaget grundades 1978 och har sitt huvudkontor i Linköping. Idag har Sectra direktförsäljning i 19 länder och säljer genom samarbete med partners över hela världen. Omsättningen uppgick helåret 2018/2019 till 1413 Mkr. Sectra (STO: SECT B) är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information besök vår hemsida: https://sectra.com/.

Torbjörn Kronander, koncernchef och vd Sectra AB, 0705 - 23 52 27
Marie Ekström Trägårdh, Vice vd Sectra AB och vd Sectra Imaging IT Solutions AB, 0708 - 23 56 10