Sectra satsar på genomik: Utökar verksamheten av IT-lösningar för medicinsk diagnostik

Linköping – 31 augusti, 2022 – Medicinteknik- och cybersäkerhetsföretaget Sectra (STO: SECT B) startar ny affärsenhet för att driva innovation och utveckling inom området genomik. Sectras plattform för diagnostik kommer i framtiden utökas för att effektivt kunna hantera även genetisk information vilket är ett led i Sectras strävan mot integrerad diagnostik. Det multidisciplinära förhållningssättet är särskilt viktigt inom cancervården.

– Genetisk information blir alltmer central i diagnostik och precisionsmedicin, särskilt inom cancervården. Att investera i genomik passar väl in i vår långsiktiga ambition att vara ledande inom diagnostisk informationsteknologi och satsningen har potential att signifikant påverka vården av patienter, säger Torbjörn Kronander, vd och koncernchef Sectra AB.

Analyser av genetisk information, genomik, används idag inom sjukvården både för att bättre förstå och diagnostisera patienter och för att förutspå hur en viss patient kan komma att reagera på olika behandlingar. Individualiserad vård som baseras på genetisk information kallas ofta för precisionsmedicin och är ett snabbt växande område.

För att fullt ut ta vara på möjligheterna med precisionsmedicin, liksom för att kunna hantera snabbt ökande volymer av patientdata, måste morgondagens IT-lösningar för diagnostik ge vårdgivare information från många medicinska specialiteter, däribland genomik. Systemen behöver också ha arbetsflödesstöd som lämpar sig för ett multidisciplinärt förhållningssätt.

För att utveckla en effektiv IT-lösning har Sectra och University of Pennsylvania Health System i Philadelphia inlett ett samarbete.

Den nya affärsenheten är en del av Sectras verksamhetsområde Business Innovation och leds av Fredrik Lysholm som är disputerad bioinformatiker.

IT-lösningen för genomik kommer att bli en del av Sectras helhetslösning för medicinsk bildhantering. Helhetslösningen ger vårdgivare en samlad strategi för alla behov kring hantering av medicinska bilder och förbättrar vården av patienter samtidigt som den bidrar till sänkta driftskostnader. Den skalbara lösningen är modulär och bygger på ett multimediaarkiv (VNA) som stöder all bildhantering. Det gör att vårdgivare kan expandera lösningen, specialitet för specialitet och sjukhus för sjukhus. Besök Sectras hemsida för att läsa mer om Sectras lösningar och om varför Sectra PACS har tilldelats priset för högst kundnöjdhet ”Best in KLAS” nio år i rad.

Sectra hjälper sjukhus världen över att effektivisera vården och myndigheter samt försvar i Europa att skydda samhällets mest känsliga information. På så vis bidrar Sectra till ett friskare och tryggare samhälle. Företaget grundades 1978 och har sitt huvudkontor i Linköping. I dag har Sectra direktförsäljning i 19 länder och säljer genom samarbete med partners över hela världen. Omsättningen uppgick helåret 2021/2022 till 1 949 MSEK. Sectra (STO: SECT B) är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information besök Sectras hemsida.

För ytterligare information:
Torbjörn Kronander, koncernchef och vd, Sectra AB, tel 0705 23 52 27

Citat

Genetisk information blir alltmer central i diagnostik och precisionsmedicin, särskilt inom cancervården. Att investera i genomik passar väl in i vår långsiktiga ambition att vara ledande inom diagnostisk informationsteknologi och satsningen har potential att signifikant påverka vården av patienter.
Torbjörn Kronander, vd och koncernchef Sectra AB