Sectra tecknar fleråriga avtal med holländska sjukhus

Sectra har fått beställning på radiologiska IT-lösningar från två holländska sjukhus, Elkerliek Ziekenhuis och St. Elisabeth Hospital Tilburg. De fleråriga avtalen med sjukhusen löper på 5- 8 år.

I beställningarna ingår uppgradering av sjukhusens befintliga system för hantering av digitala röntgenbilder (PACS) och service och support. Sjukhusen kommer även att implementera Sectras system för för effektiv hantering av patientinformation, remisser och svar (RIS).

– Det senaste halvåret har vi haft en ökning av antalet holländska sjukhus som tilläggsinvesterar för att få vår helhetslösning, vilket visar att vi har kostnadseffektiva produkter som lever upp till våra kunders krav, säger Marie Ekström, chef för Sectras radiologiska IT-verksamhet.

Med Sectras lösning kan sjukhusen effektivisera varje steg i vårdprocessen, från det att en läkare remitterar en patient till röntgenundersökning till det att remissvar och röntgenbilder skickas tillbaka till den remitterande läkaren. Snabbare handläggning betyder i förlängningen kortare väntetider och snabbare vård för våra patienter.

Torbjörn Kronander, VD Sectra Imtec AB, 0705 23 52 27
Jan-Olof Brüer, koncernchef Sectra AB, 013 - 23 52 09
Pressrum: http://www.sectra.com/medical/press
Pressbilder: flickr.com/photos/sectramedicalsystems

Sectra utvecklar och säljer IT-system och produkter för röntgen-, mammografi- och ortopedkliniker. Över 1 100 svenska och utländska sjukhus använder systemen i daglig drift och mer än 55 miljoner röntgenundersökningar diagnostiseras i Sectras system varje år. Detta gör Sectra till ett av världens ledande företag inom system för hantering av digitala röntgenbilder. I Skandinavien har Sectra en marknadsandel på mer än 50 procent av alla filmfria installationer. Förutom i Skandinavien finns Sectras system installerade hos kunder i Nordamerika och de flesta större länder i Europa och Fjärran Östern.

Sectra grundades 1978. Koncernens verksamhet omfattar högteknologiska produkter inom nischerna medicinska system och avlyssningssäkra kommunika­tionssystem. Sectra har kontor i tolv länder och säljer genom samarbete med partner produkter över hela världen. Huvudkontoret ligger i Linköping och företaget har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Omsättningen uppgick helåret 2010/2011 till 911 Mkr. Sectra är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB. För mer information besök vår hemsida: www.sectra.com