Sectras delårsrapport maj - oktober 2013: Sectra ökar vinsten

Halvårsperioden

• IT- och medicinteknikföretaget Sectra (STO: SECT B) ökade rörelseresultatet med 59,8 procent till 43,3 MSEK, vilket motsvarar en rörelsemarginal på 11,6 procent.

• Sectras orderingång ökade 21,4 procent till 404,6 MSEK.

• Koncernens nettoomsättning ökade med 2,8 procent till 373,6 MSEK.

• Kassaflödet efter förändring av rörelsekapital uppgick till 50,2 MSEK (67,9).

Kvartal 2

• Rörelseresultatet ökade 27,8 procent till 29,4 MSEK, vilket motsvarar en rörelsemarginal på 14,8 procent.

• Orderingången uppgick till 156,9 MSEK (217,0).

• Nettoomsättningen ökade med 2,9 procent till 198,3 MSEK.

Efter en stark inledning på verksamhetsåret fortsätter Sectra att öka rörelseresultatet under andra kvartalet. Sectras mål är att uppnå en rörelsemarginal på 15 procent. Torbjörn Kronander, koncernchef och VD för Sectra AB, kommenterar:

– Vi har kommit närmare rörelsemarginalmålet. För rullande 12 månader redovisar Sectra en rörelsemarginal över 12 procent. Vårt största affärsområde Imaging IT Solutions har en positiv resultatutveckling och inom Secure Communications fokuserar vi på aktiviteter som ska bidra till att återställa affärsområdets vinstnivåer. Att behovet av säker kommunikation är stort framgår tydligt efter de senaste månadernas avslöjanden om omfattande avlyssning i många länder.

– Efter fyra kvartal i följd med stark orderingång var den lägre detta kvartal, bland annat på grund av att den amerikanska marknaden inte var lika positiv som tidigare. Vi noterar dock fortsatt ökad orderingång från sjukvårdskunder i Storbritannien och Nederländerna. En ökad andel av försäljningen avser långa avtal med kunder som köper medicinska IT-system som en tjänst. Sectras finansiella styrka möjliggör den här typen av affärsmodell som är allt viktigare i konkurrensen och ger trygghet för kunderna.

– Vi arbetar målmedvetet med att öka kundnöjdheten genom att förbättra vår kundservice och bredda produkterbjudandet med nya innovationer. Det är därför mycket tillfredställande när vårt arbete med att bygga framgång för kunderna uppmärksammas, som exempelvis när vi nyligen fick utmärkelsen ”Best New Radiology Software” för vår nya produkt för stråldosövervakning, Sectra DoseTrack, eller när vi placeras mycket högt i kundnöjdhetsmätningar. Dessa bevis på att vi levererar stort värde och har nöjda kunder gör att vi ser framtiden an med tillförsikt.

Hela delårsrapporten finns bifogad som PDF.

Telefonkonferens med VD Torbjörn Kronander och CFO Simo Pykälistö

10 december 2013 kl. 09:30. För att delta, ring in på:

SE: 08-505 564 77   UK: +44 203 194 0544   US: +1 855 269 2604

Presentationen hålls på engelska och kan även följas online via:

En inspelad version av presentationen kommer att finnas tillgänglig på Sectras hemsida under rubriken Investor/Financial presentations.

Informationen i denna rapport är sådan som Sectra AB (publ) är skyldig att offentliggöra i enlighet med lagen om börs- och clearingverksamhet och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades till media för offentliggörande den 10 december 2013 kl 08:00 (CET).

För ytterligare information:
Torbjörn Kronander, VD och koncernchef Sectra AB, 0705 - 23 52 27
Pressbilder: flickr.com/photos/sectramedicalsystems

Sectrakoncernens verksamhet

Sectra utvecklar och säljer högteknologiska produkter och tjänster inom nischerna medicinsk IT och säker kommunikation. Företaget grundades 1978 och har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Sectra har kontor i tolv länder och säljer genom samarbete med partners produkter över hela världen. Omsättningen uppgick helåret 2012/2013 till 817 Mkr. Sectra är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB. För mer information besök vår hemsida: www.sectra.se.

Citat