Sectras digitala patologilösning används av internationellt utbildningsinstitut

Linköping – 5 november, 2020 – The Royal College of Pathologists of Australasia (RCPA) har nått en milstolpe i sin examineringsprocess då ST-läkare har börjat använda medicinteknik- och cybersäkerhetsföretaget Sectras (STO: SECT B) digitala patologilösning vid tentamensskrivning. Den lättanvända mjukvaran gör att ingen förkunskap i själva programvaran krävs, vilket ger eleverna utrymme att fullt ut fokusera på de patologifall de får presenterade för sig.

– Flera gånger per år kommer ST-läkare som under fem år utbildar sig inom patologi hit från olika länder för att ta sin examen. I och med den pågående pandemin genomförs proven på distans istället för på vårt campus i Sydney. Oavsett vart de genomförs behöver vi en säker och robust lösning som vi verkligen kan lita på under dessa få men viktiga dagar. Sectras lösning är även intuitiv och lätt att lära sig utan att det kräver någon som helst utbildning av själva mjukvaran. Vi känner oss mycket trygga med att vår nya examineringsprocess där vi använder Sectras digitala patologilösning kommer hjälpa oss att bättre förbereda ST-läkarna för sin framtid, säger Michael Dray, vd på RCPA.

Sectras lösning kommer användas av ST-läkare från Australien, Nya Zeeland, Hongkong, Singapore, Malaysia och Saudiarabien vid deras slutprov inom patologi. De kommer ges tillgång till Sectras lösning genom utbildningsprogrammets digitala portal. Där kommer de få fall att granska med tillhörande utbildningsfrågor. Användningen kräver ingen lokal installation och genom smart streamingteknologi kan användaren med god prestanda nå de digitala patologibilderna när som helst.

–  På Sectra prioriterar vi att våra lösningar är robusta och intuitiva eftersom vi anser att det är kritiskt för att nå effektivitet i den kliniska verkligheten. Det är glädjande att just dessa kvaliteter ger oss möjligheten att också vara en del i att utbilda framtida patologer för deras viktiga arbete. Vi på Sectra är övertygade om att digital patologi spelar en nyckelroll i att möta utmaningarna i exempelvis cancervården. Att göra vår digitala patologilösning tillgänglig i utbildningen av patologer är otroligt inspirerande, säger Bart Thielen, vd för Sectra i Australien.

Sedan 2017 har RCPAQAP, ett kvalitetsgranskningsprogram som är kopplat till RCPA, använt Sectras digitala patologilösning för utbildningarna External Quality Assurance Programs (EQA). Dessa utbildningar erbjuds i Australien och 80 andra länder runt om i världen, bland annat i Sverige.

Sectras lösning för digital patologi
Sectras digitala patologilösning innehåller digitala verktyg som gör det möjligt för patologerna att ställa diagnoser och utföra rapportering med högre precision och på kortare tid. Det är en leverantörsneutral och heltäckande lösning för primärdiagnostik och innefattar lagring av bilder och information samt en avancerad arbetsstation för granskning.

Sectras patologilösning är en del av Sectras helhetslösning för att hantera medicinska bilder. Den ger vårdgivare en enhetlig strategi för alla behov kring hantering av medicinska bilder och förbättrar vården av patienter samtidigt som den bidrar till sänkta driftskostnader. Den skalbara lösningen är modulär och bygger på ett multimediaarkiv (VNA) som stöder all bildhantering. Det gör att vårdgivare kan expandera lösningen, specialitet för specialitet och sjukhus för sjukhus. Läs mer och om Sectras lösningar och om varför Sectra PACS har tilldelats priset för högst kundnöjdhet ”Best in KLAS” sju år i rad på medical.sectra.com.

Sectra hjälper sjukhus världen över att effektivisera vården och myndigheter och försvar i Europa att skydda samhällets mest känsliga information. På så vis bidrar Sectra till ett friskare och tryggare samhälle. Företaget grundades 1978 och har sitt huvudkontor i Linköping. Idag har Sectra direktförsäljning i 19 länder och säljer genom samarbete med partners över hela världen. Omsättningen uppgick helåret 2019/2020 till 1 661 MSEK. Sectra är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information besök vår hemsida: https://sectra.com/.

Torbjörn Kronander, koncernchef och vd Sectra AB, +46 70 52 35 227
Marie Ekström Trägårdh, Vice vd Sectra AB och vd Sectra Imaging IT Solutions AB, +46 70 82 35 610

Citat

Flera gånger per år kommer ST-läkare som under fem år utbildar sig inom patologi hit från olika länder för att ta sin examen. I och med den pågående pandemin genomförs proven på distans istället för på vårt campus i Sydney. Oavsett vart de genomförs behöver vi en säker och robust lösning som vi verkligen kan lita på under dessa få men viktiga dagar. Sectras lösning är även intuitiv och lätt att lära sig utan att det kräver någon som helst utbildning av själva mjukvaran. Vi känner oss mycket trygga med att vår nya examineringsprocess där vi använder Sectras digitala patologilösning kommer hjälpa oss att bättre förbereda ST-läkarna för sin framtid.
Michael Dray, vd på RCPA
På Sectra prioriterar vi att våra lösningar är robusta och intuitiva eftersom vi anser att det är kritiskt för att nå effektivitet i den kliniska verkligheten. Det är glädjande att just dessa kvaliteter ger oss möjligheten att också vara en del i att utbilda framtida patologer för deras viktiga arbete. Vi på Sectra är övertygade om att digital patologi spelar en nyckelroll i att möta utmaningarna i exempelvis cancervården. Att göra vår digitala patologilösning tillgänglig i utbildningen av patologer är otroligt inspirerande.
Bart Thielen, vd för Sectra i Australien