Sectras niomånadersrapport för perioden maj 2015-januari 2016: Positiv resultattrend och rankas världsbäst i kundnöjdhet

Linköping den 8 mars, 2016 - IT- och medicinteknikföretaget Sectra (STO: SECT B) redovisar ökat rörelseresultat och stärkt kassaflöde under senaste verksamhetskvartalet 2015/2016. För tredje året i rad toppar bolaget kundnöjdheten hos användare av IT-system för hantering och arkivering av röntgenbilder (PACS) enligt medicinteknikbranschens viktigaste kundnöjdhetsmätning. Kundernas förtroende är en viktig framgångsfaktor för Sectra som strävar efter säker och långsiktig vinsttillväxt. Den senaste femårsperioden har Sectras vinst räknat på rörelseresultat per aktie vuxit mer än 60 procent.

Niomånadersperioden i siffror

• Sectrakoncernens orderingång uppgick till 874,2 MSEK (1 181,8). Orderingången ligger fortsatt över nettoomsättningen.
  • Nettoomsättningen uppgick till 758,4 MSEK (693,1), vilket motsvarar en ökning med 9,4 procent. Exklusive post av engångskaraktär under jämförelseperioden avseende patentförsäljning för 16,3 MSEK, ökade nettoomsättningen med 12,1 procent.
  • Rörelseresultatet uppgick till 107,5 MSEK (107,9), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 14,2 procent (15,6). Exklusive posten av engångskaraktär under jämförelseperioden ökade rörelseresultatet med 17,4 procent.
  • Kassaflödet efter förändring av rörelsekapital ökade till 123,8 MSEK (32,1). Flera av de beställningar som Sectra tog hem på medicinska IT-system förra verksamhetsåret har övergått till driftsfas. När detta sker inleds faktureringen mot slutkunderna, vilket har en positiv effekt på koncernens omsättning, resultat och kassaflöde.

Kvartal 3 i siffror

• Orderingång uppgick till 369,0 MSEK (549,4).
  • Nettoomsättningen uppgick till 268,9 MSEK (241,6), vilket motsvarar en ökning med 11,3 procent.
  • Rörelseresultatet ökade med 37,9 procent till 44,0 MSEK (31,9), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 16,4 procent (13,2).
  • Kassaflödet efter förändring av rörelsekapital uppgick till 65,3 MSEK (-23,6).

Torbjörn Kronander, koncernchef och vd för Sectra AB, kommenterar

– För tredje året i rad toppar Sectra vårt segment i branschens viktigaste kundnöjdhetsmätning för IT-system inom sjukvården. Utvärderingen görs av analysföretaget KLAS och vårt system för hantering av medicinska bilder, Sectra PACS, rankas högst såväl i Europa, USA som globalt. Sectra ges höga betyg för hur stabilt och lättanvänt systemet är, våra medarbetare, vår proaktiva service och höga kvalitet på införande samt utbildning. KLAS-rankingen visar att kunderna har stort förtroende för Sectra och vår förmåga att hjälpa dem att leverera effektiv sjukvård av högsta kvalitet.

– Vi har en orderingång väl över nettoomsättningen, vilket bådar gott för framtiden då många ordrar är spridda över lång tid, och vi växer inom samtliga områden. Även om vi gör framsteg inom samtliga områden måste jag betona att det är otillfredsställande att vi ännu inte har lyckats vända resultatutvecklingen inom Secure Communications. Vårt pågående arbete med att öka den internationella försäljningen och bredda affärsområdets erbjudande till nya kundsegment belastar periodens resultat och har inte räckt för att helt ersätta den minskande omsättningen till huvudkunden i Sverige. På sikt bedöms satsningarna bidra till att återställa de marginaler och den tillväxt vi eftersträvar.

För ytterligare vd-kommentarer och information se bifogad delårsrapport.

Presentation av delårsrapporten

Sectra presenterar delårsrapporten vid en telefonkonferens med vd Torbjörn Kronander och CFO Simo Pykälistö. Presentationen hålls på engelska.

Tid: 8 mars 2016 kl. 10:00

För att delta ring in på:

• SE: +46 85 664 2690
  • UK: +44 20 3008 9801
  • US: +1 646 722 4897

eller följ online via: www.sectra.com/ir20160308

En inspelad version finns efteråt tillgänglig på Sectras hemsida: www.sectra.se/irwebcast

Informationen i denna rapport är sådan som Sectra AB (publ) är skyldig att offentliggöra i enlighet med lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades till media för offentliggörande den 8 mars 2016 kl 08:00 (CET).

För ytterligare information:
Torbjörn Kronander, VD och koncernchef Sectra AB, 0705 - 23 52 27
Pressbilder: flickr.com/photos/sectramedicalsystems

Världen behöver effektivare hälsovård och säkrare kommunikation. Sectra spelar en nyckelroll i att tillgodose dessa behov. Sectra hjälper sjukhus världen över att effektivisera vården samt myndigheter och försvar i Europa att skydda samhällets mest känsliga information. Företaget grundades 1978 och har sitt huvudkontor i Linköping. Idag har Sectra dotterbolag i 14 länder och säljer genom samarbete med partners över hela världen. Omsättningen uppgick helåret 2014/2015 till 961 Mkr. Sectra är noterat på NASDAQ Stockholm. För mer information besök www.sectra.se.

Citat

Torbjörn Kronander, koncernchef och vd Sectra AB