Sectras säkerhetslösning godkänd av NATO

Tjänstemän som hanterar känslig NATO-information har nu möjlighet att använda Sectras talkrypto, Sectra Panthon, när de behöver skydda sina telefonsamtal från avlyssning. Det är resultatet av att NATO har godkänt talkryptot för kommunikation på säkerhetsnivån Restricted[1]. Tidigare i år godkände den holländska säkerhetsmyndigheten Sectra Panthon på samma säkerhetsnivå.

– NATO-godkännandet är ytterligare en kvalitetsstämpel för Sectra Panthon. Tjänstemän som måste ha säkerhetsgodkända produkter och samtidigt vill ha fördelarna med en modern mobiltelefon välkomnar talkryptot Sectra Panthon, säger Michael Bertilsson, VD för Sectras affärsområde Avlyssningssäkra kommunikationssystem.

Med Sectra Panthon är det lika enkelt att ringa krypterade som vanliga samtal. Säkerhetslösningen är hårdvarubaserad i form av ett smartcard som installeras i telefonen. Sectra Panthons unika lösning för mobil IP-telefoni fungerar lika bra i 2G, 2,5 G och 3G nätverk. Detta är en framtidssäker lösning som möjliggör säker talkommunikation i princip överallt.

Sectras nära samarbete med kunder och nationella säkerhetsmyndigheter har lett fram till att företagets produkter för säker telefoni idag används av myndighets- och försvarskunder i 17 europeiska länder, inom EU och NATO.

Besök Sectra på NATO Information Assurance Symposium (NIAS) i Mons, Belgien den 20-22 september 2011.

[1] Försvar och myndigheter använder fyra nivåer för att definiera hur känslig information ska behandlas; Top Secret, Secret, Confidential och Restricted. Nivåerna är kopplade till vilken skada informationen skulle kunna orsaka om någon obehörig får tillgång till den.

Michael Bertilsson, VD Sectra Communications AB, tel 0708-23 52 25

Jan-Olof Brüer, VD och koncernchef Sectra AB, tel 013-23 52 09

Sectra utvecklar och säljer produkter för avlyssningssäker tal- och datakommunikation. Kunderna är myndigheter och försvar i Europa, EU och NATO med höga krav på kommunikationssäkerhet. Sectra har en stark kärnkompetens inom kryptering och är ett av de ledande företagen i världen när det gäller design och utveckling av säkra kommunikationssystem.

Sectra grundades 1978 och koncernens verksamhetsområden omfattar högteknologiska produkter inom nischerna avlyssningssäkra kommunikationssystem och medicinska system. Sectra har kontor i tolv länder och säljer genom samarbete med partners produkter över hela världen. Huvudkontoret ligger i Linköping och företaget har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Omsättningen uppgick helåret 2010/2011 till 784 Mkr. Sectra är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB. För mer information besök vår hemsida http://www.sectra.se