Sectras tremånadersrapport 2020/2021: Räkenskapsåret inleds med stark utveckling av orderingång och kassaflöde

Linköping den 4 september, 2020 – Medicinteknik- och cybersäkerhetsföretaget Sectras (STO: SECT B) högsta prioritet är att hjälpa kunder att dels ge patienter bästa möjliga vård, dels skydda kritisk infrastruktur och kommunikation där samhällen är som mest sårbara. Efterfrågan på bolagets tjänster och produkter var fortsatt hög under första kvartalet och orderingången mer än dubblerades jämfört med motsvarande period föregående år. Utöver sedvanliga säsongseffekter påverkades omsättning och vinst av den pågående pandemin. Med en stark finansiell position, positiva kassaflöden och betydande andel återkommande intäkter är Sectra relativt väl rustat för att fortsatt hantera pandemin men kommer, liksom andra aktörer, att påverkas av den.

Kvartal 1 i siffror

• Orderingången ökade med 156,5 procent till 612,3 MSEK (238,7). Av kvartalets orderingång har 12 procent intäktsförts under kvartalet och ytterligare 24–34 procent uppskattas avse intäkter inom 12 månader efter kvartalets utgång.
  • Nettoomsättningen uppgick till 298,9 MSEK (332,8). Justerat för valutakursförändringar uppgick nettoomsättningen till 306,8 MSEK.
  • Rörelseresultatet uppgick till 27,4 MSEK (29,4), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 9,2 procent (8,8). Justerat för valutakursförändringar uppgick rörelseresultatet till 29,8 MSEK.
  • Resultatet före skatt uppgick till 21,4 MSEK (30,6).
  • Kassaflödet stärktes och uppgick efter förändring av rörelsekapital till 85,5 MSEK (-28,0).

Kommentar från Torbjörn Kronander, koncernchef och vd för Sectra AB
– Våra kunder och medarbetare gör ett fantastiskt arbete för att upprätthålla samhällsviktiga verksamheter och tillgodose behoven under de svåra omständigheter som orsakas av pandemin. Nya arbetssätt har införts och vi har vid flera tillfällen levererat ny funktionalitet som hjälper kunderna att hantera utmaningarna.

– Pandemin har inte hindrat oss från att utöka Sectrafamiljen med nya kunder under kvartalet. Både Imaging IT Solutions och Secure Communications redovisar kraftigt ökad orderingång, vilket bidrog till att koncernens orderingång mer än dubblerades jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Som förväntat var omsättningsvolymen lägre än jämförelseperioden, främst på grund av förseningar orsakade av pandemin. Därutöver har en starkare svensk krona bidragit till ett svagare utfall. Pandemin och valutaförändringar har haft störst effekt på utfallet inom Imaging IT Solutions och Business Innovation, medan Secure Communication visade omsättningstillväxt. Men bland annat minskat resande har också medfört att vi minskat vissa kostnadsposter. Valutaneutralt redovisar koncernen ett rörelseresultat i paritet med jämförelsekvartalet, vilket vi är nöjda med i rådande situation.

– I nyligen genomförda kundnöjdhetsmätningar i USA konstaterades att Sectra har skött sig väl och under pandemin ökat den redan höga kundnöjdheten ytterligare. Det visar att vår företagskultur är stark och att vi har en fantastisk personal. Med nöjda kunder, en stark balansräkning, en positiv kassa och betydande andel återkommande intäkter är vi relativt sett väl rustade att hantera den höga graden av osäkerhet i omvärlden.

Se bifogad delårsrapport för ytterligare vd-kommentarer och information.

Presentation av delårsrapporten
Torbjörn Kronander, koncernchef och vd Sectra AB, tillsammans med Mats Franzén, CFO Sectra AB, presenterar den finansiella rapporten och besvarar frågor. Presentationen hålls på engelska.

Tid: 4 september 2020, kl. 10:00

För att delta, följ presentationen via webben, investor.sectra.com/q1report2021, eller ring in 5–10 minuter före konferensen på:

SE: +46850558374
UK: +443333009031
US: +18335268397

Denna information är sådan information som Sectra AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och/eller lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 4 september 2020, kl. 08:15 CEST.

Sectra hjälper sjukhus världen över att effektivisera vården och myndigheter och försvar i Europa att skydda samhällets mest känsliga information. På så vis bidrar Sectra till ett friskare och tryggare samhälle. Företaget grundades 1978 och har sitt huvudkontor i Linköping. Idag har Sectra direktförsäljning i 19 länder och säljer genom samarbete med partners över hela världen. Omsättningen uppgick helåret 2019/2020 till 1 661 MSEK. Sectra är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information besök vår hemsida: https://sectra.com/.

För ytterligare information:
Torbjörn Kronander, vd och koncernchef Sectra AB, 0705 - 23 52 27