Svensk mångmiljonsatsning på precis ortopedi

Linköping – 8 februari, 2017 – Nu påbörjas en ny innovationssatsning inom ortopedi genom projektet PRECIIS. Projektet som leds av medicinteknik- och cybersäkerhetsföretaget Sectra (STO: SECT B) drivs av ett konsortium på 14 parter med representanter från svensk industri, sjukvård och akademi. Projektet är en gemensam satsning på totalt 20 miljoner kronor, varav innovationsmyndigheten Vinnova står för hälften av finansieringen. I Sverige uppstår någon form av vårdskada vid upp till 15 procent av behandlingarna inom ortopedisk implantatkirurgi och ett av projektets slutmål är att drastiskt minska antalet sådana följdskador.

Ortopedi är en viktig och resurskrävande del av sjukvården. På grund av en allt äldre befolkning och ökande krav på rörlighet även långt upp i åren, är implantatkirurgi en dominerande och ökande del av ortopedin.

– Ortopedisk sjukvård håller generellt en mycket hög kvalitet, men det finns också årligen många patienter där rätt nyttjande av modern teknik hade gett bättre resultat och färre problem, säger Pelle Gustafson, chefläkare vid Landstingens Ömsesidiga Försäkringsbolag, Löf.

Traditionellt har ortopedens arbetsflöde kring det fysiska materialet (implantaten) varit separat från digital bildhantering. En hörnsten i projektet är att förena dessa två områden så att nya, innovativa lösningar kan utvecklas utifrån en sömlös koppling mellan de digitala och de fysiska områdena. Modern bildteknik ger här stora möjligheter, som ännu inte nyttjats till sin fulla potential inom ortopedin.

– Ny teknik kommer exempelvis att göra det möjligt att med dagens datortomografer kunna se om proteser och ryggimplantat har rört sig, även om det är mindre än en millimeter. Om en patient har begynnande problem kommer vi kunna sätta in åtgärder innan situationen blir svårhanterlig, förklarar Lars Weidenhielm, överläkare vid Karolinska Universitetssjukhuset och professor i ortopedi vid Karolinska Institutet.

Projektet omfattar ett antal tekniska innovationer inom området. Dessa inkluderar planering och uppföljning av operationer med hjälp av bildanalys och visualisering av röntgenbilder, men även till exempel analys av patientens rörelsemönster. Slutligen ingår en ökande användning av 3D-printning som hjälpmedel för ortopederna.

– Detta breda samarbete ger oss möjlighet att ta fram både ny teknik och nya arbetssätt som kommer komma patienter tillgodo men också stärka internationell lyskraft hos svenska företag inom området, sammanfattar Hanna Eriksson, affärsområdeschef för ortopedi på Sectra.

PRECIIS-konsortiet leds av Sectra och består därutöver av de industriella parterna Zimmer Biomet Sweden, Qualisys, Wematter och OssDsign, av parter från sjukvård och akademi i form av Karolinska Universitetssjukhuset, Linköpings Universitetssjukhus, Sahlgrenska Universitetssjukhuset, Danderyds Sjukhus, Capio Movement, NU-sjukvården, Löf och CMIV vid Linköpings Universitet, samt Reumatikerförbundet.

Torbjörn Kronander, koncernchef och vd Sectra AB, 0705 - 23 52 27
Hanna Eriksson, affärsområdeschef ortopedi, Sectra AB, 070 - 288 83 31

Världen behöver effektivare hälsovård och ökad säkerhet i samhällets kommunikations- och IT-system. Sectra spelar en nyckelroll i att tillgodose dessa behov. Sectra hjälper sjukhus världen över att effektivisera vården och myndigheter och försvar i Europa att skydda samhällets mest känsliga information. Företaget grundades 1978 och har sitt huvudkontor i Linköping. Idag har Sectra dotterbolag i 14 länder och säljer genom samarbete med partners över hela världen. Omsättningen uppgick helåret 2015/2016 till 1,073 Mkr. Sectra är noterat på NASDAQ Stockholm.  För mer information besök vår hemsida: www.sectra.se

Inom medicinsk IT utvecklar och säljer Sectra system för hantering och kommunikation av alla typer av medicinska bilder – i första hand inom röntgen, mammografi, patologi, ortopedi och andra bildintensiva avdelningar. Sectra har ett strategiskt fokus på att göra cancervården effektivare. Över 1 700 svenska och utländska sjukhus använder systemen i daglig drift. Detta gör Sectra till ett av världens ledande företag inom system för hantering av digitala röntgenbilder och patientinformation. Bolaget har en marknadsledande position i Sverige, Norge, Nederländerna och Portugal. Sectra växer i USA och har en framstående position i Storbritannien. Sectra har levererat några av de största installationerna av medicinska IT-system i världen och förutom i Skandinavien finns Sectras system installerade hos kunder i Nordamerika och de flesta större länder i Europa och Fjärran Östern.

Citat

Ny teknik kommer exempelvis att göra det möjligt att med dagens datortomografer kunna se om proteser och ryggimplantat har rört sig, även om det är mindre än en millimeter. Om en patient har begynnande problem kommer vi kunna sätta in åtgärder innan situationen blir svårhanterlig.