Universitetssjukhus i Tyskland effektiviserar sin kommunikation av medicinska bilder med lösning från Sectra

Linköping – 22 december, 2016 – Sectras (STO: SECT B) IT-lösning för hantering av medicinska bilder har implementerats på det tyska universitetssjukhuset Saarland University Medical Center. Sectras lösning för att hantera medicinska bilder (PACS och multimediaarkiv/VNA) används av sju medicinska discipliner på sjukhuset. Lösningen underlättar delning av såväl medicinska bilder som arbetsbelastning mellan de olika avdelningarna. Att använda ett gemensamt system för hantering av medicinska bilder på flera avdelningar minskar även både kostnaderna och arbetsbelastningen för IT-avdelningen.

Universitetssjukhuset Saarland University Medical Center ligger i Homburg och Saar i Tyskland. Sjukhuset tar årligen emot cirka 200 000 besök och 50 000 patienter läggs varje år in på någon av sjukhusens avdelningar. Totalt utförs cirka 300 000 undersökningar per år.

Kontraktet omfattar de sju medicinska disciplinerna radiologi, neuroradiologi, nukleärmedicin, strålbehandling, internmedicin, urologi och ortopedi. Totalt är 130 modaliteter integrerade med Sectras lösning, vilket gör att sjukhusets läkare kan granska en stor mängd olika typer av medicinska bilder i en och samma applikation. Sectras lösning har ett eget rapporteringsverktyg (Sectra PACS reporting) vilket möjliggör en bildnära svarsskrivning, det vill säga att klinikerna kan granska bilderna och rapportera sina svar i samma system.

– Vi vill ge våra radiologer och andra diagnostiker ett effektivt arbetsflöde och har letat efter en snabb IT-lösning som innehåller ett inbyggt rapporteringsverktyg.  Sectras lösning gör det möjligt att utföra både granskning och rapportering från en och samma arbetsstation, säger Arno Bücker, chef på radiologiavdelningen på Saarland University Medical Center.

Sectras helhetslösning för bildhantering
Sectras IT-lösning för hantering av medicinska bilder (PACS) och multimediaarkiv (VNA), som universitetssjukhuset Saarland University Medical Center har investerat i, är nyckelkomponenter i Sectras helhetslösning för medicinsk bildhantering, Sectra Enterprise Management. Helhetslösningen möjliggör en konsolidering av IT-system för att hantera medicinska bilder samtidigt som den säkerställer ett effektivt kliniskt arbetsflöde inom radiologin.

Sectras helhetslösning är modulär och har stöd för de mest bildintensiva avdelningarna, radiologi, patologi, kardiologi och ortopedi. Eftersom komponenterna är byggda på samma tekniska plattform kan kunder på ett enkelt sätt expandera sin lösning från en enskild avdelning till att bli ett multimediaarkiv (VNA) som stöder all bildhantering. Detta utan stora investeringar eller utbyte av redan befintliga komponenter.

Torbjörn Kronander, koncernchef och vd Sectra AB, 0705 - 23 52 27
Marie Ekström Trägårdh, Vice vd Sectra AB och vd Sectra Imaging IT Solutions AB, 0708 - 23 56 10

Världen behöver effektivare hälsovård och ökad säkerhet i samhällets kommunikations- och IT-system. Sectra spelar en nyckelroll i att tillgodose dessa behov. Sectra hjälper sjukhus världen över att effektivisera vården och myndigheter och försvar i Europa att skydda samhällets mest känsliga information. Företaget grundades 1978 och har sitt huvudkontor i Linköping. Idag har Sectra dotterbolag i 14 länder och säljer genom samarbete med partners över hela världen. Omsättningen uppgick helåret 2015/2016 till 1,073 Mkr. Sectra är noterat på NASDAQ Stockholm.  För mer information besök vår hemsida: www.sectra.se

Inom medicinsk IT utvecklar och säljer Sectra system för hantering och kommunikation av alla typer av medicinska bilder – i första hand inom röntgen, mammografi, patologi, ortopedi och andra bildintensiva avdelningar. Sectra har ett strategiskt fokus på att göra cancervården effektivare. Över 1 700 svenska och utländska sjukhus använder systemen i daglig drift. Detta gör Sectra till ett av världens ledande företag inom system för hantering av digitala röntgenbilder och patientinformation. Bolaget har en marknadsledande positon i Sverige, Norge, Nederländerna och Portugal. Sectra växer i USA och har en framstående position i Storbritannien. Sectra har levererat några av de största installationerna av medicinska IT-system i världen och förutom i Skandinavien finns Sectras system installerade hos kunder i Nordamerika och de flesta större länder i Europa och Fjärran Östern.

Citat

Vi vill ge våra radiologer och andra diagnostiker ett effektivt arbetsflöde och har letat efter en snabb IT-lösning som innehåller ett inbyggt rapporteringsverktyg. Sectras lösning gör det möjligt att utföra både granskning och rapportering från en och samma arbetsstation.
Arno Bücker, chef på radiologiavdelningen på Saarland University Medical Center