Hälften av de svenska hushållen har en otrygg ekonomi

Kan man spara tio procent av sin lön efter skatt och har två månadslöner i sparbuffert har man en relativt trygg privatekonomi. Knappt hälften av hushållen klarar båda delar, men hela 14 procent av hushållen har inte marginaler att klara en oförutsedd utgift på 5 000 kronor. Det visar en ny undersökning som Swedbank har gjort tillsammans med Sifo. [1]

Att spara tio procent av sin lön efter skatt och att ha två månadslöner i sparbuffert är Swedbanks definition av en sund och hållbar ekonomi. Då står man bättre rustad ekonomiskt om något oförutsett skulle hända, och förutsättningarna för en god privatekonomi på längre sikt ökar.

- Alla hushåll behöver en sparbuffert om något oförutsett skulle hända, om till exempel tvättmaskinen går sönder. Men var och en behöver också ett långsiktigt sparande för en trygg privatekonomi genom hela livet, säger Arturo Arques, privatekonom för Swedbank och sparbankerna.

Kvinnor har otryggare ekonomi än män
Knappt sju av tio uppger att de skulle klara att spara tio procent av sin inkomst efter skatt varje månad. Andelen är högre bland män än kvinnor. Knappt fyra av tio kvinnor uppger att de inte skulle kunna eller är tveksamma till om de skulle kunna spara tio procent av sin lön.

Nästan sex av tio, har två månadslöner eller mer i sparbuffert. Även när det gäller sparbuffert är andelen lägre bland kvinnor än män. Sex procent har ingen sparbuffert alls.

- Knappt hälften av hushållen uppger att de klarar att spara tio procent av sin lön efter skatt samt har en sparbuffert på två månadslöner. Det innebär att många inte har den grundtrygghet som behövs, fortsätter Arturo Arques.

En av fyra har små ekonomiska marginaler
En av fyra klarar inte av en oförutsedd utgift på över 10 000 kronor, för 14 procent går gränsen vid 5 000 kronor. Generellt har kvinnor och yngre en mer sårbar ekonomi, både sett till sparbuffert och till förmåga att betala en plötslig utgift.

De som klarar att spara tio procent av sin lön varje månad klarar också i större utsträckning en plötslig utgift, 84 procent uppger att de klarar en plötslig utgift på över 10 000 kronor. Av de som inte klarar att spara tio procent uppger drygt 40 procent att de inte klarar en plötslig utgift på 5 000 kronor, 20 procent klarar inte att betala 1 000 kronor.

- Att spara skapar ekonomisk trygghet och även små belopp växer sig stora på sikt. Prioritera först en spara ihop till en buffert, sedan ett långsiktigt sparande, därefter kan du med gott samvete unna dig annat för pengarna, fortsätter Arturo Arques.

Tips från Swedbank – så får du en sund och hållbar ekonomi

• Försök att spara tio procent av din inkomst efter skatt varje månad.
• Spara först ihop till en buffert på två månadsinkomster efter skatt. Därefter sätter du undan pengar i ett långsiktigt sparande, så du på sikt får en trygg privatekonomi.
• Se över ditt sparande regelbundet. Bra tillfällen kan vara vid löneförhöjning, byte av jobb eller när du deklarerar.
• Börja spara tidigt. Även mindre belopp växer sig större med tiden.
• Spara smart. De pengar du lyckas spara ihop kan växa och bli större om du placerar dem rätt. Sätt dem i en sparform som ger avkastning, då tjänar du pengar på dina pengar. Sparar du enbart på sparkonto får du ingen avkastning.

För mer information:
Arturo Arques, privatekonom, tfn 072-242 99 62                                                      www.swedbank.se/arturosblogg
Madelén Falkenhäll, senioranalytiker, tfn 076-790 16 38                                         www.swedbank.se/privatekonomi

[1] Undersökningen gjordes under mars 2018, 3 015 personer deltog.

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och 622 000 företags- och organisationskunder med 205 kontor i Sverige och 129 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 31 mars 2018 uppgick balansomslutningen till 2 469 miljarder kronor.

Läs mer på www.swedbank.se

Taggar:

Citat

Alla hushåll behöver en sparbuffert om något oförutsett skulle hända, om till exempel tvättmaskinen går sönder. Men var och en behöver också ett långsiktigt sparande för en trygg privatekonomi genom hela livet.
Arturo Arques, privatekonom för Swedbank och sparbankerna