Knappt hälften av företagarna sparar inte till sin pension

Knappt hälften av alla företagare utan anställda saknar sparande till sin framtida pension. I vissa branscher är andelen ännu högre. För att få allmän pension är det viktigt för företagaren att ta ut i alla fall delar av sin inkomst som lön och inte enbart i form av utdelning eftersom den allmänna pensionen grundas på arbetsinkomst och inte kapitalinkomst.

- Nästan hälften av företagarna utan anställda sparar inte till sin framtida pension. Andelen är högre bland de som driver sitt företag som enskild firma och något lägre bland de som driver det som aktiebolag, säger Fredrik Jutnäs, företagsekonom för Swedbank och sparbankerna.

Det visar en undersökning som Swedbank gjort om företagare och trygghet tillsammans med Sifo under april 2016. I undersökningen deltog 1 000 företagare. Resultaten i den här analysen bygger på de företag som uppgett att de inte har några anställda mer än sig själva.

Det är alltså många som saknar pensionssparande, men 53 procent av företagare utan anställda har ändå ett sparande avsett för sin framtida pension. Bland de som sparar till sin pension är det lika många som sparar i tjänstepension eller pensionsförsäkring som i annat långsiktigt sparande.

- För privatpersoner har avdragsrätten för pensionssparande slopats, men företagare har fortfarande den möjligheten. Företaget får sätta av upp till 35 procent av din lön, med ett tak på avsättningen på 10 prisbasbelopp[1]. Det är en bra möjlighet för företagaren att spara till sin pension, fortsätter Fredrik Jutnäs.

Nio procent bland företagarna med aktiebolag och fyra procent bland de med enskild firma uppger att de har sitt företag som pensionssparande. Det kan finnas en fara i att förlita sig på sitt företag som pensionssparande. Dels finns det en risk i att man är beroende av att sälja sitt företag vid en given tidpunkt, när man ska gå i pension, dels kan man ha en övertro till värdet av företaget.

Vanligaste orsakerna till att man inte sparar till sin pension är att man inte har råd respektive att man tycker att det är kort tid kvar tills man planerar att gå i pension. Andelen som inte har råd är högre bland de med enskild firma än de med aktiebolag.

Samband mellan lön och pension
Företagare är en heterogen grupp gällande inkomst. Vissa har råd att ta ut en marknadsmässig lön, andra har det inte. En del driver sitt företag som bisyssla, andra på heltid. Av undersökningen framgår att de som driver företag inom service och handel respektive omsorg och hälsa tar ut lägre löner än de som bedriver konsultverksamhet eller är verksamma inom tillverknings- och byggbranschen. En företagare inom t ex service, barnomsorg och skönhetssalonger tar 40 procent ut mindre än 10 000 kronor i lön efter skatt varje månad. Motsvarande inom konsultverksamhet och tillverknings- och byggbranschen är 30 procent. Inom konsultbranschen återfinns de företagare som tar ut högst lön från bolaget.

Har man sitt företag som heltidssyssla är det viktigt att om möjligt ta ut en lagom hög lön. Tar man ut en låg lön från sitt företag blir avsättningarna till den allmänna pensionen låga. Orsaken till att man som företagare tar ut en låg lön kan vara att man inte har råd att ta ut en marknadsmässig lön men i många fall beror det också på att företagare i stället tar ut sin inkomst i form av utdelning från företaget. Det kan vara skattemässigt fördelaktigt men pensionen beräknas och avsätts på arbetsinkomst, inte på kapitalinkomst. Det innebär att tar man inte ut någon lön sätts heller inga pengar av till pension. Det är därför att föredra att ta ut en lön upp till brytpunkten för statlig inkomstskatt, 37 000 kronor per månad, om man har möjlighet till det.

Två tredjedelar av företagarna tror att de kommer att klara sig på sin pension, bland de med aktiebolag är andelen ännu högre. Det är dubbelt så många bland de med enskild firma som uppger att de aldrig kommer att klara sig på sin pension.

- I vissa branscher har man svårare att spara till sin pension än i andra, både till den allmänna pensionen och i ett privat pensionssparande. Har man en lägre lön under sitt arbetsliv får man också en lägre inkomst som pensionär, fortsätter Fredrik Jutnäs som också avslutar med några tips till företagarna:

• Tänk på att ta ut en lön upp till brytpunkten för statlig skatt om du har möjlighet. Den allmänna pensionen bygger på din arbetsinkomst, inte din kapitalinkomst.
    • Betala in till tjänstepension. Inbetalningen är avdragsgill för företaget och du tryggar pengar till din pension.
    • Om dina avsättningar (max tio prisbasbelopp) till tjänstepension i slutet av året inte uppgår till 35 procent av inkomsten kan du med fördel göra en extrainbetalning om ekonomin i företaget tillåter det.

[1] Ett prisbasbelopp är 44 300 kronor 2016.

För mer information:
Fredrik Jutnäs, företagsekonom, tfn 070-826 42 26