Mer statliga pengar till allmän pension om pensionstagarna får välja

Om pensionstagarna själva får välja vill de öka storleken på framtida pensioner genom höjda skatter och höjd pensionsålder framför ökad tjänstepension eller större individuellt sparande. Det visar en undersökning som Swedbank gjort tillsammans med Sifo. [1]

De flesta svenskar kan räkna med 50-60 procent av sin slutlön i pension, det är vad pensionssystemet i form av allmän pension och tjänstepension kommer ge givet dagens förutsättningar. Den största anledningen till att nivån blir lägre för varje generation är att vi lever allt längre. För att pensionerna ska kunna bli högre i framtiden behövs det antingen mer pengar in i systemet [2] eller att individen tar ett större ansvar och sparar mer själv.

- När vi frågar framtida pensionstagare på vilket sätt de vill att pensionerna ska öka svarar flest, en tredjedel, att de vill öka insättningarna till allmän pension, det vill säga genom högre skatter eller höjd pensionsålder, säger Arturo Arques, privatekonom för Swedbank och Sparbankerna.

Fler vill öka den allmänna pensionen än tjänstepensionen
En tredjedel vill öka de framtida pensionerna genom mer pengar in till det allmänna pensionssystemet. Det görs antingen genom höjda skatter eller genom höjd pensionsålder, om man arbetar fler år blir inbetalningarna till systemet större. Lite mer än var fjärde vill öka avsättningarna till tjänstepension och knappt var femte tycker att individen själv bör ta ett större ansvar och spara själv.

- Bland de äldre är det fler som vill finansiera en högre pension genom höjda skatter och bland de yngre är man mer positiv än genomsnittet till att ta ett större individuellt ansvar och spara själv för att få mer pengar som pensionär, fortsätter Arturo Arques.

Tvingas man välja så väljer man höjda skatter
En tredjedel vill alltså öka de framtida pensionerna genom mer pengar in till allmän pension. I valet mellan höjda skatter eller höjd pensionsålder för att öka de allmänna pensionerna väljer över hälften (56 procent) höjda skatter och en knapp fjärdedel (23 procent) höjd pensionsålder. Män och höginkomsttagare är mer positiva till att jobba längre än genomsnittet. Kvinnor och äldre vill i högre utsträckning än övriga höja skatten.

- Även om det skiljer något mellan ålder, kön och inkomst vill ändå en majoritet inom alla grupper vi frågat höja skatten framför att jobba längre för att få upp pensionerna. Oavsett vad man tycker i den här frågan är mitt tips att inte vänta på att systemet ändras utan redan nu komplettera med ett eget sparande, fortsätter Arturo Arques.

Drygt en femtedel är tveksamma, bland unga och låginkomsttagare är var fjärde tveksam till huruvida man vill öka inbetalningar till systemet via högre skatt eller höjd pensionsålder.

Tips från Swedbank

• Vänta inte på att pensionssystemet eventuellt ska ändras, börja spara själv.
  • Börja spara tidigt så behöver inte beloppen vara lika stora och pengarna hinner växa längre. Även små summor gör skillnad på sikt.
  • Pensionssparande är långsiktigt. Är det långt kvar tills du ska ta ut pengarna, var inte rädd för att placera dem i aktiefonder, de ger oftast bättre avkastning.
  • Är du osäker på hur du ska spara, be din bank om hjälp.
  • Be rådgivare ta hänsyn till din ålder, det vill säga hur långt det är kvar tills du ska ta ut pengarna, avgifter och riskspridning när de hjälper dig att ta fram förslag på fonder för dig att spara i.
  • Om du är osäker på om din arbetsgivare betalar in till din tjänstepension, kolla upp det. Om företaget inte gör det, försök att få dem att börja.

För mer information:
Arturo Arques, privatekonom, tfn 072-242 99 62                                                          www.swedbank.se/arturosblogg
Madelén Falkenhäll, samhällsanalytiker, tfn 076-790 16 38                                            www.swedbank.se/privatekonomi

[1] Undersökningen genomfördes under november 2017. Över 3 000 personer deltog i undersökningen.
[2] Inbetalningar till pensionssystemet görs via skattebetalningar till allmän pension eller via arbetsgivare till tjänstepension.

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Vår vision är att stå för hållbar tillväxt “Beyond Financial Growth”. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 647 000 företags- och organisationskunder med 220 kontor i Sverige och 134 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 24 oktober 2017 uppgick balansomslutningen till 2 460 miljarder kronor.

Läs mer på www.swedbank.se

Taggar:

Citat

Bland de äldre är det fler som vill finansiera en högre pension genom höjda skatter och bland de yngre är man mer positiv än genomsnittet till att ta ett större individuellt ansvar och spara själv för att få mer pengar som pensionär.
Arturo Arques, privatekonom Swedbank och sparbankerna