Tusenlappar mer i plånboken för den som fortsätter jobba efter 65

För den som kan och orkar fortsätta jobba efter man fyllt 65 år finns det tusenlappar att tjäna. Det är det högre jobbskatteavdraget som gör att till exempel en lärare kan få 2 300 kronor mer efter skatt varje månad om man jobbar heltid efter 65. Men även om man jobbar deltid får man del av det högre jobbskatteavdraget. Dessutom blir pensionen högre om man i stället går i pension vid 67 år. Det visar en ny analys gjord av Swedbank.

Alla som arbetar och betalar skatt får ett jobbskatteavdrag, det vill säga ett extra avdrag på sin inkomstskatt. För de som är 65 år eller äldre och som fortfarande jobbar, heltid eller deltid, är jobbskatteavdraget större än för de under 65 år. Det gör att det finns tusenlappar att tjäna för de som fortsätter arbeta efter 65 år.

- För en lärare med en lön på 37 000 kronor per månad skiljer det 2 300 kronor i skatt om man är under eller över 65 år. Det finns tusenlappar att tjäna för den som jobbar efter 65 år, även om man jobbar kvar på deltid, säger Madelén Falkenhäll, ekonom och senioranalytiker på Swedbank.

Tusenlappar över även om man jobbar deltid efter 65

För att stimulera till ett längre arbetsliv är jobbskatteavdraget större för de som är 65 år och äldre, det gäller även om man fortsätter jobba på deltid. Avdraget gäller på den lön man får, pensionen man tar ut får man däremot inget jobbskatteavdrag på.

En lärare som är 64 år och tjänar 37 000 kronor per månad får ut 27 400 kronor efter skatt. Fortsätter hen att jobba heltid efter 65 år blir det i stället 29 700 kronor efter skatt, alltså 2 300 kronor mer i plånboken varje månad. Även om hen jobbar kvar på deltid finns det pengar att tjäna.

Jobbar läraren kvar på 75 procent och tar ut allmän pension 25 procent, men sparar sin tjänstepension till längre fram, så får hen ut 26 550 kronor efter skatt, alltså bara 850 kronor mindre än när hen jobbade heltid fram till 65 år.

- Genom att jobba kvar på 75 procent ett par år efter 65 år behåller man i stort sett samma inkomst efter skatt samtidigt som man kan vara ledig mer än en dag i veckan. Eftersom man då fortsätter betala in till sin allmänna pension blir den dessutom högre när man är 67 än den hade varit om man gick i pension på heltid vid 65 år, säger Madelén Falkenhäll.

Högre pension även om man börjar ta ut den på deltid

Fortsätter man jobba och skjuter på att ta ut sin pension så blir den högre till följd av att man fortsätter betala in till pensionen, fortsätter få avkastning på sitt pensionskapital och minskar antalet år som pensionen betalas ut. Det gäller även om man jobbar deltid och tar ut av sin allmänna pension på deltid.

Går läraren i pension vid 65 års ålder blir pensionen knappt 19 000 kronor efter skatt. Fortsätter läraren arbeta heltid i två år så ökar pensionen med knappt 2 000 kronor efter skatt. Men hen kan även gå i pension på deltid och ändå få en högre pension vid 67 år än om hen hade gått i pension vid 65 år.

- Om en lärare jobbar kvar på 75 procent och tar ut allmän pension på 25 procent i två år blir pensionen 20 200 kronor per månad efter skatt vid 67 år, om man också väntar med att ta ut sin tjänstepension tills man fyllt 67 år. Det är 1 300 kronor mer i plånboken än om hen skulle gått i pension på heltid vid 65 år, säger Madelén Falkenhäll.

Ett annat sätt att få en överblick över effekten av att gå i pension på heltid eller deltid är att se till den totala disponibla inkomsten, inkomsten efter skatt, under åren 65-67 år. Högst disponibel inkomst har läraren som jobbar kvar på heltid till 67 års ålder och sedan går i pension¹, under de tre åren blir inkomsten totalt drygt 960 000 kronor. Den lärare som jobbar kvar på 75 procent och tar ut allmän pension på 25 procent i två år för att gå i pension på heltid vid 67 års ålder får en total inkomst på knappt 880 000 kronor medan den som går i pension på heltid vid 65 år får drygt 680 000 kronor under treårsperioden.

- Om man orkar kan man alltså tjäna på att gå i pension gradvis, det vill säga trappa ner med några års deltidsarbete samtidigt som man tar ut delar av sin allmänna pension. Då får man ta del av ett högre jobbskatteavdrag och dessutom fortsätter man betala in till sin allmänna pension. Man har rätt att arbeta kvar efter 65 år, men det sker i samråd med arbetsgivaren, särskilt om man går från heltid till deltid, säger Madelén Falkenhäll.

För mer information:

Arturo Arques, privatekonom, tfn 072-242 99 62                                                                               www.swedbank.se/arturosblogg

Madelén Falkenhäll, senioranalytiker, tfn 076-790 16 38                                                                  www.swedbank.se/privatekonomi

www.swedbank.se/framtid

¹Fortsätter man jobba heltid även efter 67 år blir inkomsten ännu högre.

Swedbank och Sparbankerna främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Det finns idag 60 sparbanker i Sverige varav fem är delägda av Swedbank. Sparbankerna har drygt 200 kontor och över 2 miljoner privat- och företagskunder. Sparbankerna och Swedbank har en lång gemensam historia och har sedan länge ett samarbete som vilar på kommersiell grund. Swedbank är den ledande banken på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen och erbjuder ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 160 kontor i Sverige och 92 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Läs mer på www.sparbankerna.se och www.swedbank.se

Taggar: