Allvarlig minskning av ledsagning för synskadade – ny lag föreslås

Socialstyrelsen föreslår idag att en ny lag om ledsagning ska utredas. I en rapport konstaterar myndigheten att antalet personer med synnedsättning som beviljats ledsagarservice enligt LSS har minskat kraftigt under en följd av tio år.
- Dagens lagstiftning fungerar inte för synskadade som behöver ledsagning. Så Socialstyrelsens förslag är både välkommet och nödvändigt, säger Niklas Mattsson, förbundsordförande i Synskadades Riksförbund.

Ledsagarservice är ofta en mycket viktig insats för personer som är blinda eller har en grav synnedsättning.  Den gör det möjligt att leva ett mer självständigt och aktivt liv i stället för att bli isolerad och beroende av andra. Under senare år har dock allt färre synskadade fått tillgång till ledsagning enligt LSS.

Socialstyrelsen presenterade under tisdagen en rapport som visar att antalet personer som har beviljats rätt till ledsagning minskat betydligt under den senaste tioårsperioden.

– Det är en dyster rapport. Blinda och gravt synskadade i Sverige står framför en alarmerande verklighet, när de inte längre anses ha rätt till en insats som kom till just för dem, säger Niklas Mattsson, förbundsordförande i Synskadades Riksförbund.

Det finns en uppfattning om att blinda och gravt synskadade som inte beviljas ledsagning i stället får stöd enligt Socialtjänstlagen, SoL. Men Socialstyrelsens rapport visar att så inte är fallet.

– Socialstyrelsen underkänner i princip både LSS och SoL. De insatserna fungerar inte längre för gruppen synskadade, säger Lennart Karlsson, intressepolitisk handläggare på Synskadades Riksförbund.

Myndigheten föreslår i stället en särskild lag, eftersom insatsen idag inte möter de behov som finns hos gruppen synskadade.

Dagens lagstiftning fungerar inte för synskadade som behöver ledsagning. Så Socialstyrelsens förslag är både välkommet och nödvändigt. Regeringen bör omedelbart gå vidare med att utreda det, säger Niklas Mattsson.

Fakta: Socialstyrelsens rapport

Enligt Socialstyrelsens rapport har antalet personer som har beviljats rätt till ledsagning minskat betydligt under den senaste 10-årsperioden. Myndighetens rapport visar att utvecklingen är sämst för unga och unga vuxna som är blinda eller gravt synskadade.

Dessutom har de personer som faktiskt får tillgång till ledsagning sett insatserna begränsas av kommunernas egna riktlinjer och restriktioner. I stället måste man förlita sig på sina anhöriga om man vill delta i aktiviteter som är en del av ett vardagsliv.

Under den undersökta perioden har det även skett en förändring i vilken lagstiftning som stödet till synskadade tillhandahålls. Från att tidigare ha beviljats stöd enligt LSS, ges nu stödet enligt socialtjänstlagen, SoL. Men nu visar Socialstyrelsens rapport att vissa synskadade som tidigare fick stöd enligt LSS nu hamnat utan något stöd från kommunen över huvud taget.

Socialstyrelsen rapporterar även att närmare 70 procent av kommunerna infört avgifter för ledsagning, vilket är en ökning med nästan 30 procent sedan 2009. Skillnaden i timtaxa som kommunerna tar ut för ledsagning är stor, från så lite som 35 kronor per timme till så mycket som 470 kronor.

Myndigheten konstaterar också att förutsättningarna för att reglera insatsen ledsagning i en särskild lag bör utredas efter som insatsen idag inte fullt ut möter de behov som finns i målgruppen.

Länk till pressmeddelandet från Socialstyrelsen:

Tidigare pressmeddelanden från Synskadades Riksförbund på temat:

Länk till pressmeddelandet "Lönlöst att driva synskadades rätt till ledsagarservice i domstol"

Länk till pressmeddelandet "Nytt bottenrekord för ledsagning åt synskadade: ”Skamgränsen passerad”"

Länk till pressmeddelandet "Domstolarna slarvar bort ledsagarservicen för synskadade"

Kontakt:
Förbundsordförande, Synskadades Riksförbund

Lennart Karlsson
Intressepolitisk handläggare, Synskadades Riksförbund

www.srf.nu tel: 08- 39 90 00, info@srf.nu
Sandsborgsvägen 52, 122 88 Enskede

Följ Synskadades Riksförbund på FacebookInstagram eller Twitter.