• Viking Line Abp/

Ombord på Viking Glory kan resenärerna ta del av yoga och njuta av oslagbara havsvyer – tidigare var en hytt under bildäck en stor upplevelse

När de första passagerarna stiger ombord på Viking Lines flaggskepp Viking Glory i mars kommer de att mötas av upplevelser utan like, allt från ett roterande VIP utsiktskabinett med makalös utsikt till Östersjöns första yogasal. De röda båtarna har alltid överraskat: Apollo öppnade den första taxfreebutiken, Turella introducerade ett disco under bildäcket och Mariella hade hyttplatser för alla passagerare på det glittrande 1980-talet.

”Under tidigare årtionden var kryssningen i sig en lyx. En däcksplats räckte mer än väl, och sina skattefria presentflaskor köpte man genom en kiosklucka. Ombord på nya Glory har vi enligt kundernas önskemål byggt t.ex. Östersjöns första gym och yogarum. Det här visar hur sjöresorna förändrats. I synnerhet många reguljärpassagerare tränar hellre än de festar”, säger Viking Glorys intendent Stig Pernell som har över 40 års erfarenhet på de röda båtarna.

Passagerarnas förväntningar på såväl sjöresor som fritidsaktiviteter har höjts för varje årtionde – och varje ny röd båt har höjt ribban ännu mer genom att erbjuda sin egen tids mest sensationella upplevelser. Sjösättningen av världens största passagerar- och bilfärja Mariella år 1985 var en stor händelse. Då var det nytt att alla 2 500 passagerare hade egna hyttplatser och kunde välja mellan flera olika restauranger.

”Jag kommer ihåg hur människorna beundrade Mariellas eleganta inredning. Särskilt den rymliga entrén med ett tre däck högt ljusschakt och imponerande mässingsarmaturer fick besökarna att kippa efter andan. Viking Glorys inredning domineras däremot av skärgården och havet som syns från alla delar av fartyget”, säger Stig Pernell.

Vissa saker ändras inte. ”När vi meddelar att vi kommer att anlända till Stockholm om en timme är det alltid någon lustigkurre som frågar om det är finsk eller svensk tid”, fortsätter Stig Pernell med ett leende.

Nyheter och överraskningar under årens lopp – så förnyar Viking Glory reseupplevelsen

Bilderna till vänster visar livet ombord under tidigare årtionden, närmast 1970- och 1980-talen. Bilderna till höger visar nya Viking Glory.

Från däcksplatser till maffiga dubbelbäddar
Ännu under 1980-talet kunde passagerarna boka däcksplatser. Hytterna var trånga med dagens mått, och ett fönster var den största lyxen. De förmånligaste hyttklasserna fanns under bildäck. Viking Glory har inga hytter under däck 5. Parsängar med tjocka finländska fjädrande madrasser finns också i flera av Standardhytterna. Den som verkligen vill njuta av livet kan boka en designsvit med fantastisk havsutsikt till och med från jacuzzin.

Discodans och stjärnglans
Dansorkestrar uppträdde på Viking Lines båtar redan på 1960-talet. Det första diskoteket med discokulor och plyschsoffor öppnades 1979 på Turella, under bildäck. Många av den tidens stjärnor, t.ex. Armi och Danny, turnerade på båtarna. Också tv-frågesporter har spelats in på de röda båtarna. Frågesporten Passi ja hammasharja spelades in på Cinderella och Megavisa på Isabella. På Viking Glory pågår nattlivet inte i någon dunkel håla utan i panoramarestaurangen Vista Room. Restaurangen blir även en arena för högklassig internationell underhållning med inslag av lokalt utbud.

Det började med ett smörgåsbord
På Viking Lines första fartyg ansvarade självlärda åländska kallskänkor och cateringkockar för smörgåsbordet. Det serverades bl.a. rostbiff, olika sallader och kalla fiskrätter. Under 1980- och 1990-talen var de italienska och asiatiska temaveckorna särskilt populära. En ny restaurangupplevelse på Viking Glory är saluhallsliknande Market där var och en kan välja sin favorit från de olika stånden. Fartygets specialitet är den roterande privatrestaurangen Fyren som kan bokas för mindre middagssällskap eller cocktailtillställningar.

Bollhavet blir aldrig tråkigt
Under det färggranna 1970-talet körde de yngsta omkring med sparkbilar omgivna av Marimekkomönster. Då öppnades också bollhaven. Båtkatten Ville Viking har bott på de röda båtarna sedan 1980-talet. Givetvis finns bollhavet och den välbekanta maskoten även på Viking Glory. Förutom ett lekrum har den nya båten också utrymmen för unga och bl.a. en klättervägg.

Skattefria presenter att ta hem
Först såldes skattefria varor i kiosker på båtarna. Sortimentet bestod till en början bara av alkohol och tobaksvaror, senare också av sötsaker och parfymer. Den första tax free-butiken öppnades 1970 ombord på Apollo. Det var nytt att kunderna själva kunde plocka åt sig varor från hyllan. Alkoholdrycker måste ändå lämnas i butiken för förvaring över natten. Den regeln ändrades först när Finland gick med i EU. Viking Glorys rymliga Shopping World har ett stort utbud som omfattar allt från kvalitetsviner till kosmetika, kläder och smycken.

”Det räcker inte längre med sprit, tobak och godis som passagerarna hamstrade förr. Utöver de sakerna vill kunderna shoppa kläder, kosmetika och kvalitetsviner”, säger Viking Glorys intendent Stig Pernell.

Livet på soldäck
Vackra sommardagar tillbringades under 1960-talet i hopfällbara däcksstolar – men vid kallt eller dåligt väder ville ingen vistas på soldäcket. Viking Glorys Viking Terrace är en kombination av takrestaurang och uteservering, och den första i sitt slag på Östersjön. Tack vare inglasning och infraröda värmare har Viking Terrace sommarsäsong från tidig vår till sen höst. Där bjuds på frukost, grilldelikatesser och kvällstid även musik.

Viking Glory är nu på väg från Kina till Finland och börjar trafikera rutten Åbo–Mariehamn–Stockholm i mars. Du kan följa Viking Glorys hemresa så gott som i realtid i de sociala medierna: Facebook, Instagram, TikTok, YouTube, LinkedIn och Twitter.

Mer information:

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör