1 014 MSEK som bidrag till forskning om cancer, njursjukdomar och ortopedi - 15 juni sista dag för ansökan från Lundbergs Forskningsstiftelse

sammanlagt 1 014 miljoner kronor delats ut till svensk forskning och sjukvård. Anslagen går främst till teknisk forskningsutrustning och apparatur. 15 juni är sista ansökningsdag för 2023 års anslag.

2022 delade Lundbergs Forskningsstiftelse ut 49 miljoner kronor till 17 olika forskningsprojekt. I mitten av juni går tiden ut för att ansöka om bidrag för år 2023. Besked om vilka forskare som får anslag 2023 lämnas vid månadsskiftet september-oktober.

”Det är ofta svårt för forskarna att få resurser till investeringar i teknisk utrustning. Därför är stiftelsens bidrag till svensk forskning och sjukvård så viktiga. Vi ser fram att ta del av årets ansökningar. Det brukar vara gott om angelägna projekt”, säger Christina Backman, ordförande för Lundbergs Forskningsstiftelse.

IngaBritt och Arne Lundbergs Forskningsstiftelse har sitt säte i Göteborg. Den grundades 1982 av IngaBritt Lundberg till minne av hennes make, grosshandlare Arne Lundberg. Stiftelsens ändamål är att ”främja medicinsk vetenskaplig forskning huvudsakligen rörande cancer, njursjukdomar samt ortopedi”.

Information om ansökan finns på Lundbergsstiftelsens hemsida.

Tre forskare som fick anslag 2022:

Alexandra Stubelius, medicine doktor, Chalmers Tekniska Högskola, 2 600 000 kr (ortopedi)
I dagsläget saknas effektiv behandling av artros. Alexandra Stubelius arbetar med att utveckla nanomediciner som har förmåga att transportera aktiva läkemedelsingredienser in i vävnad som traditionella läkemedel inte når in i, som till exempel brosk som drabbas av artros. Anslaget går till inköp av en flödescytometer. Läs mer här: pressmeddelande

Stefan Hansson, professor, Lunds universitet, 5 100 000 kr (njursjukdomar)
Havandeskapsförgiftning (preeklampsi) medför ofta skador på njurarna. Stefan Hansson med flera forskare upptäckte för tio år sedan ett protein som har förmåga att återställa skadorna på njurar och moderkaka. Nu pågår utveckling av läkemedel som kan komma att användas för att förebygga och behandla både njurskador och preeklampsi. Anslaget går till ett TEM-mikroskop. Läs mer här: pressmeddelande

Volkan Sayin, forskargruppsledare, Göteborgs universitet, 3 000 000 kr (cancer)
Volkan Sayin forskar om lungcancer och arbetar med att utveckla individanpassad precisionsmedicin. Han och hans forskargrupp har nyligen upptäckt att åldern har stor betydelse för lungcancerns utveckling och därmed för hur den bör behandlas. Han studerar också om det är möjligt att använda individanpassade dieter som del i behandlingen. Läs mer här: pressmeddelande

Foton:
Alexandra Stubelius; Fotograf: Magnus Gotander

Stefan Hansson, Fotograf: Charlotte Carlberg
Volkan Sayin, Fotograf: Magnus Gotander

Lundbergs Forskningsstiftelse

Lundbergs Forskningsstiftelse

IngaBritt och Arne Lundbergs Forskningsstiftelse grundades av IngaBritt Lundberg år 1982 till minne av hennes make grosshandlaren Arne Lundberg född 1910 i Göteborg. Stiftelsen har till ändamål att främja medicinsk vetenskaplig forskning huvudsakligen rörande cancer, njursjukdomar samt ortopedi och prioriterar inköp av apparatur, hjälpmedel och utrustning. Under åren 1983 till och med 2022 har 591 anslag beviljats uppgående till sammanlagt 1 014 MSEK, varav 49 MSEK beviljades 2022. Forskning inom Göteborgsregionen har företräde. Stiftelsen har sitt säte i Göteborg. www.lundbergsstiftelsen.se

IngaBritt och Arne Lundbergs Forskningsstiftelse stöttar forskning inom cancer, njursjukdomar och ortopedi. Sedan 1982 då stiftelsen grundades har sammanlagt 1014 miljoner kronor delats ut till svensk forskning och sjukvård. Anslagen går främst till teknisk forskningsutrustning och apparatur. 15 juni är sista ansökningsdag för 2023 års anslag.

Det är ofta svårt för forskarna att få resurser till investeringar i teknisk utrustning. Därför är stiftelsens bidrag till svensk forskning och sjukvård så viktiga. Vi ser fram att ta del av årets ansökningar. Det brukar vara gott om angelägna projekt.
säger Christina Backman, ordförande för Lundbergs Forskningsstiftelse.