Peab bygger brandstation i Hallstahammar

Peab har fått uppdraget att bygga en ny brandstationen med tillhörande övningsfält på Eriksberg i Hallstahammar. Beställare är Räddningstjänsten Mälardalen och kontraktssumman uppgår till 140 miljoner svenska kronor.

Entreprenaden består av nybyggnation av en deltidsbrandstation samt nytt övningsfält åt medlemskommunerna Västerås, Hallstahammar, Surahammar, Arboga, Kungsör och Köping.

I byggnaden kommer det att finnas utbildningslokaler, övernattningsrum, verkstäder och centrallager. Byggnaden kommer även att fungera som en trygghetspunkt vid kriser. Den nya deltidsbrandstationen placeras strategiskt på Eriksberg utanför Hallstahammar med närhet till E18, samtidigt som den är i mitten av det geografiska området.

– Vi är glada över att ha fått uppdraget att bygga den nya deltidsbrandstationen och det tillhörande övningsfältet för medlemskommunerna i Västmanland. Vi känner oss väl förberedda för detta projekt och tar med oss erfarenheter från andra brandstationer vi byggt i regionen, säger Nils Staffansson, regionchef på Peab.

Uppdraget är en utförandeentreprenad i samverkansformen partnering. Byggstart är i november 2023 och projektet beräknas vara klart i februari 2025.

Projektet orderanmäls i det fjärde kvartalet 2023.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Juha Hartomaa, IR-chef Peab, +46 72 533 31 45

Peab är Nordens samhällsbyggare med 15 000 medarbetare och en omsättning på 60 miljarder kronor. Med lokal närvaro och fokus på egna resurser utvecklar, anlägger och bygger vi vardagen där livet levs. Huvudkontoret finns i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är noterad vid Nasdaq Stockholm.

Taggar:

Citat

Vi är glada över att ha fått uppdraget att bygga den nya deltidsbrandstationen och det tillhörande övningsfältet för medlemskommunerna i Västmanland. Vi känner oss väl förberedda för detta projekt och tar med oss erfarenheter från andra brandstationer vi byggt i regionen.
Nils Staffansson, regionchef Peab