Peab bygger häkte i Helsingborg

Peab har fått uppdraget att bygga ett häkte på Berga i Helsingborg. Beställare är Specialfastigheter Sverige AB och kontraktssumman uppgår till 243 miljoner svenska kronor.

Byggnaden kommer att ligga i anslutning till det befintliga häktet på Berga i Helsingborg. Det nya häktet ska innehålla 48 nya boenderum och en byggnad för omklädning på totalt 4 000 kvadratmeter. Samtidigt kommer 3 000 kvadratmeter av en administrationsbyggnad att byggas om och perimeterskyddet att byggas ut.

– Vi är stolta över att få bidra med våra kunskaper och glada över det förnyade förtroendet från Specialfastigheter, säger Olle Olsson, regionchef Peab.

Uppdraget är en utförande- och totalentreprenad i samverkan, byggstart var i februari 2022 och färdigställande är beräknat till mars 2024.

Projektet orderanmäls i det första kvartalet 2022.

Olle Olsson, regionchef Peab, 073 337 43 90

Juha Hartomaa, IR-chef Peab, 072 533 31 45

Peab är Nordens samhällsbyggare med 15 000 medarbetare och en omsättning på 60 miljarder kronor. Med lokal närvaro och fokus på egna resurser utvecklar, anlägger och bygger vi vardagen där livet levs. Huvudkontoret finns i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är noterad vid Nasdaq Stockholm.

Vi är stolta över att få bidra med våra kunskaper och glada över det förnyade förtroendet från Specialfastigheter.
Olle Olsson, regionchef Peab