Peab bygger hyresrätter på Hisingen

Peab har fått uppdraget att bygga 288 hyreslägenheter i projektet Hökälla Säteri i Lillhagen på Hisingen i Göteborg. Beställare är Tornet Bostadsproduktion AB och kontraktssumman uppgår till 402 MSEK.

På det gamla sjukhusområdet Lillhagsparken bygger nu Peab 288 nya hyreslägenheter åt beställaren Tornet. Projektet, som fått sitt namn från den herrgårdsbyggnad som fanns i området fram till 1933, är placerat i den sydöstra delen av parken i direkt anslutning till skogen. På platsen kommer det att byggas två stycken lamellhus i tegel, fyra stycken punkthus samt underjordiskt garage.

– Vi ser fram emot att bygga fler lägenheter tillsammans med Tornet och på så sätt bidra till att utbudet av hyresrätter i Göteborg ökar. Det känns också bra att vi kan vara med och väcka liv i Lillhagsparken på nytt och både bevara och utveckla den befintliga miljön, säger Liselott Bergkvist, regionchef på Peab i Göteborg.

Uppdraget är en totalentreprenad med planerad byggstart under hösten 2020. Inflyttning är beräknad till vintern 2022.

– Det är bra att vi kan fortsätta vår etablering i Lillhagsparken. Extra positivt är att vi gör det i form av våra lågenergibyggnader där vi på ett smart sätt både direktanvänder och lagrar solenergi, säger Tornets vd Göran Wendel.

Projektet orderanmäls i det tredje kvartalet 2020.

Liselott Bergkvist, regionchef Peab, +46 73 333 93 12

Juha Hartomaa, IR-chef Peab, +46 72 533 31 45

Peab är ett av Nordens ledande bygg- och anläggningsföretag med cirka 16 000 anställda och en omsättning på cirka 55 miljarder kronor. Koncernen har strategiskt placerade kontor i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Huvudkontoret är beläget i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är börsnoterad vid NASDAQ Stockholm.

Vi ser fram emot att bygga fler lägenheter tillsammans med Tornet och på så sätt bidra till att utbudet av hyresrätter i Göteborg ökar. Det känns också bra att vi kan vara med och väcka liv i Lillhagsparken på nytt och både bevara och utveckla den befintliga miljön.
Liselott Bergkvist, regionchef Peab