Peab bygger kontor, butik och parkeringshus i Malmö

Peab har fått uppdraget att bygga om och till den gamla svets- och pannverkstaden ”Hall 259” i Varvsstaden i Malmö. Beställare är Varvsstaden AB och kontraktssumman uppgår till 454 miljoner svenska kronor.

Den historiska byggnaden Hall 259 ligger i Varvsstadens nordvästra hörn längs Stora Varvsgatan. Byggnaden har ett högt kulturhistoriskt värde och ska i stor utsträckning bevaras. Även två tillbyggnader ska tillkomma i anslutning till Hall 259.

Den uppgraderade byggnaden ska bestå av en livsmedelsbutik och ett parkeringshus för omkring 500 bilar i fem våningar. I dess södra del ska kontorslokaler byggas, som kommer att ansluta till tillbyggnaden. Den kommer att innehålla café/butik och kontor. Taket förbereds för ett eventuellt bostadsprojekt med radhus. Den totala ytan uppgår till cirka 29 000 kvadratmeter.

I Hall 259 kommer man att både bevara ytterväggarna och addera återbrukat material från Varvsstadens materialbank, som är ett katalogfört och fysiskt lager på alla demonterade material från området. Förutom miljövinster ger dessa återbruksmaterial unika utformningar på de två tillbyggnaderna. Blad annat ska plåt, glas och en stor traversbalk från de idag demonterade varvshallarna användas. Även delar av den ursprungliga tegelväggen ska vara integrerad i utformningen för att skapa karaktär och en närvaro från den svunna varvsindustrin.

– Det här är ett viktigt projekt i utvecklingen av Varvsstaden och inte minst är vi stolta över att genomföra arbetet med stor respekt för miljö och områdets historia, säger Olle Olsson, regionchef på Peab.

Uppdraget är en totalentreprenad i samverkan. Arbetet är påbörjat och byggnaden beräknas stå klar till sommaren 2027.

Projektet orderanmäls i det tredje kvartalet 2024.

Illustration: OpenStudio Arkitekter AB

Juha Hartomaa, IR-chef Peab, 072 533 31 45

Peab är Nordens samhällsbyggare med 14 000 medarbetare och en omsättning på 57 miljarder kronor. Med lokal närvaro och fokus på egna resurser utvecklar, anlägger och bygger vi vardagen där livet levs. Huvudkontoret finns i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är noterad vid Nasdaq Stockholm.

Det här är ett viktigt projekt i utvecklingen av Varvsstaden och inte minst är vi stolta över att genomföra arbetet med stor respekt för miljö och områdets historia.
Olle Olsson, regionchef Peab