Peab bygger kontor och provhall i Örnsköldsvik

Peab har fått uppdraget att bygga ett nytt kontor samt en ny provhall i Örnsköldsvik. Beställare är BAE Hägglunds AB och den totala kontraktssumman uppgår till 358 miljoner svenska kronor.

BAE Systems är en global aktör inom försvarsindustrin. Företagets lokala anknytning går långt bakåt i tiden och det är i dag en av de största arbetsgivarna i kommunen. Peabs uppdrag består i att bygga ett nytt kontor och en ny provhall till verksamheten i Örnsköldsvik.

– En av våra styrkor inför det här projektet är vår organisation och våra erfarenheter av att bygga för industrin. Vi har en samlad kompetens inom Peab, inte minst genom det goda utbytet mellan våra fyra affärsområden. Nu går vi över i produktionsfasen och jag ser fram emot att sätta spaden i marken tillsammans med BAE Hägglunds, säger Jörgen Eriksson, regionchef Peab.

Uppdraget är en totalentreprenad med byggstart i september respektive december 2022. Båda projekten förväntas stå klara under 2024.

Projektet orderanmäldes i det andra kvartalet 2022.

Jörgen Eriksson, regionchef Peab, 073 337 18 03

Juha Hartomaa, IR-chef Peab, 072 533 31 45

Peab är Nordens samhällsbyggare med 15 000 medarbetare och en omsättning på 61 miljarder kronor. Med lokal närvaro och fokus på egna resurser utvecklar, anlägger och bygger vi vardagen där livet levs. Huvudkontoret finns i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är noterad vid Nasdaq Stockholm.

En av våra styrkor inför det här projektet är vår organisation och våra erfarenheter av att bygga för industrin. Vi har en samlad kompetens inom Peab, inte minst genom det goda utbytet mellan våra fyra affärsområden. Nu går vi över i produktionsfasen och jag ser fram emot att sätta spaden i marken tillsammans med BAE Hägglunds.
Jörgen Eriksson, regionchef Peab