Peab bygger lägenheter och kontor i Jönköping

Peab har fått i uppdrag att bygga 191 hyreslägenheter, kontor och garage i Jönköping. Beställare av hyreslägenheterna är Brandtornet AB och beställare av kontorsbyggnaden är Hamhus AB. Den totala kontraktssumman uppgår till 368 miljoner svenska kronor.

Projektet omfattar två sammanhängande byggnader, innergård samt ett stort gemensamt garage under mark i det nya kvarteret Grävlingen i centrala Jönköping. Kvarteret ska bestå av ett nytt bostadshus med 191 hyreslägenheter om ett till tre rum och kök samt en ny kontorsbyggnad om cirka 6 000 kvadratmeter uthyrningsbar yta fördelad på sex våningsplan. Fasaderna kommer till största delen att bestå av tegel. Båda byggnaderna, som ska förses med takterrasser, ska byggas enligt Miljöbyggnad silver.

Ytan där byggnaderna ska uppföras är belägen i den västra delen av Jönköping, i anslutning till Jönköping University, och utgörs idag av cirka 150 parkeringsplatser.

– Vi är glada och stolta över att ha fått förtroendet att förverkliga Brandtornets och Hamhus byggnation på ett av Jönköpings bästa lägen. Projektet ligger väl i linje med vår ambition att verka lokalt och att erbjuda våra kunder en närproducerad produkt, säger Anders Bergeling, regionchef Peab.

– Det är vår övertygelse att Jönköping, med sitt unika läge, även fortsättningsvis kommer att växa. Att få vara en del i denna utveckling av Jönköping och att tillskapa nya hyresrätter känns otroligt stimulerande, säger Joachim Nilforsen, vd Brandtornet AB.

– Vi ser fram emot att kunna erbjuda nybyggda kontorslokaler av hög kvalitet med ett fantastiskt läge i centrala Jönköping intill Jönköping University, säger Simon Harrius, vd Hamhus AB.

Peabs uppdrag är en totalentreprenad och startar i december 2024. Jönköpings kommun ska före det genomföra en sanering av tomten, som startar före sommaren 2024. Färdigställande beräknas i maj 2028.

Projektet orderanmäls i det första kvartalet 2024.

Illustration: Tengbom

Juha Hartomaa, IR-chef Peab, 072 533 31 45

Peab är Nordens samhällsbyggare med 15 000 medarbetare och en omsättning på 60 miljarder kronor. Med lokal närvaro och fokus på egna resurser utvecklar, anlägger och bygger vi vardagen där livet levs. Huvudkontoret finns i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är noterad vid Nasdaq Stockholm.

Vi är glada och stolta över att ha fått förtroendet att förverkliga Brandtornets och Hamhus byggnation på ett av Jönköpings bästa lägen. Projektet ligger väl i linje med vår ambition att verka lokalt och att erbjuda våra kunder en närproducerad produkt.
Anders Bergeling, regionchef Peab