Peab bygger lägenheter och radhus i Bekkestua

Peab har fått uppdraget att bygga 30 lägenheter och åtta radhus i Bekkestua. Beställare är Hans Haslums vei Utvikling AS och kontraktssumman uppgår till 150 miljoner norska kronor.

Strax norr om Bekkestua centrum ska en nedgången verkstadshall ersättas med 30 lägenheter och åtta radhus med en total bruttoarea om 3 700 kvadratmeter. Lägenheterna får två till fyra rum med en yta mellan 44 och 149 kvadratmeter. Radhusen kommer att byggas i tre plan med en yta på cirka 155 kvadratmeter. Under lägenheterna byggs även en parkeringskällare.

Bostäderna kommer att byggas i ett befintligt småhusområde och i den yttre boendemiljön ska en gemensam gård och grönytor ingå. Gården blir bilfri och delas upp i olika zoner med plantager, sittplatser och en lekplats.

– Vi ser framemot att omvandla detta område till en trivsam boendemiljö för Bekkestuaborna. Bygget ska ske med hänsyn till de befintliga boenden samt det angränsande skogspartiet, säger Kjetil Runningen, regionchef på Peab.

Projektet är en totalentreprenad. Byggstart sker under våren 2022 och beräknad inflyttning är hösten 2023.

Projektet orderanmäls i det första kvartalet 2022.

Illustration: HD Arkitekter

Kjetil Runningen, regionchef Peab, +47 932 22 309

Juha Hartomaa, IR-chef Peab,  +46 72 533 31 45

Peab är Nordens samhällsbyggare med 16 000 medarbetare och en omsättning på 58 miljarder kronor. Med lokal närvaro och fokus på egna resurser utvecklar, anlägger och bygger vi vardagen där livet levs. Huvudkontoret finns i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är noterad vid Nasdaq Stockholm.

Vi ser framemot att omvandla detta område till en trivsam boendemiljö för Bekkestuaborna. Bygget ska ske med hänsyn till de befintliga boenden samt det angränsande skogspartiet.
Kjetil Runningen, regionchef Peab