Peab bygger ny huvudvattenledning i Lillestrøm

Peab har fått uppdraget att bygga en ny huvudvattenledning i Lillestrøm. Beställare är Nedre Romerike Vann- og Avløpsselskap och kontraktssumman uppgår till 144 miljoner norska kronor.

Uppdraget inkluderar byggandet av en ny huvudvattenledning på en sträcka av 3,3 kilometer mellan Tomtveien och Isakbekken, norr om Lillestrøm, samt läggning av signalkablar och dragrör. För utförandemetod har man valt tunneldrivning med betongrör förbi en av Norges mest trafikerade bussanläggningar, i stället för traditionell grävning. Stora resurser har också investerats för att minimera påverkan på odlad mark.

– Vi är mycket glada över att få genomföra detta viktiga projekt, ett väl fungerande VA-nät är av stor betydelse för befolkningen. Det här är ett uppdrag som passar oss väl och vi ser fram emot att genomföra projektet på ett effektivt, säkert och hållbart sätt, säger Erik Hedvald Nilsen, vd för Peabs dotterbolag Arne Olav Lund som genomför uppdraget.

Projektet genomförs som en samverkansentreprenad i nära samarbete med konsulter och beställare. Byggstart sker i omgående och färdigställandet beräknas till våren 2025.

Projektet orderanmäls i det fjärde kvartalet 2023.

Foto: Anders Ragnhildrød, projektledare Peab/AOL och Trine Lunde, projektledare Nedre Romerike Vann- og Avløpsselskap

Erik Hedvald Nilsen, vd Arne Olav Lund, dotterbolag Peab, +47 926 13 637

Juha Hartomaa, IR-chef Peab, +46 72 533 31 45

Peab är Nordens samhällsbyggare med 15 000 medarbetare och en omsättning på 60 miljarder kronor. Med lokal närvaro och fokus på egna resurser utvecklar, anlägger och bygger vi vardagen där livet levs. Huvudkontoret finns i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är noterad vid Nasdaq Stockholm.

Vi är mycket glada över att få genomföra detta viktiga projekt, ett väl fungerande VA-nät är av stor betydelse för befolkningen. Det här är ett uppdrag som passar oss väl och vi ser fram emot att genomföra projektet på ett effektivt, säkert och hållbart sätt.
Erik Hedvald Nilsen, vd för Peabs dotterbolag Arne Olav Lund