Peab bygger om reningsverket i Västervik

Peab har fått uppdraget att bygga om och till Lucerna reningsverk i Västervik. Beställare är Västervik Miljö och Energi AB och kontraktssumman uppgår till 248 miljoner svenska kronor.

Lucerna reningsverk i Västervik, som renar avloppsvatten åt Västerviks stad, ska genomgå en omfattande om- och tillbyggnad. Anläggningen byggdes 1972 och behöver uppgraderas för att möta skärpta lagar och miljökrav samt skapa förutsättningar för att hantera en ökad mängd avloppsvatten. Kapacitetsutbyggnaden kommer att resultera i en toppmodern anläggning som genom den senaste reningstekniken även kommer att bidra till att förbättra situationen i Östersjön.

Reningsverket ska förses med ny intagsbyggnad och filterbyggnad. Bassänger ska få flexibla zoner med smart digital styrning och moderna faciliteter ska bidra till en hållbar arbetsmiljö.

Hela projektet präglas av hållbarhetstänk. Befintliga byggnader bevaras i den mån som är möjligt, och effektiviseras för att minska energiåtgången. Med solpaneler samt el- och värmeenergi via en gasmotor kommer anläggningen att ha en självförsörjningsgrad på 70 procent. Dessutom renas dagvatten innan det når havet, vilket innebär ett renare Östersjön.

– Som samhällsbyggare är vi givetvis mycket glada och stolta över att få vara med och bidra till en säker och trygg vattenmiljö i Västervik. Vi ser fram emot att genomföra detta projekt, som främjar hållbarhet och ansvarstagande gentemot vattenmiljön i Östersjön, tillsammans med Västervik Miljö och Energi AB, säger Anders Bergeling, regionchef Peab.

– Denna investering kommer att ha en positiv inverkan på både vår hälsa och vårt samhälle genom att minska föroreningar och främja en renare vattenmiljö, säger Ruben Öberg, utvecklingschef Västervik Miljö och Energi AB.

Peabs uppdrag är en delad entreprenad och startar i maj 2024. Färdigställande beräknas till mars 2028.

Projektet orderanmäls i det andra kvartalet 2024.

Illustration: Sweco

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Juha Hartomaa, IR-chef Peab, 072 533 31 45

Peab är Nordens samhällsbyggare med 14 000 medarbetare och en omsättning på 59 miljarder kronor. Med lokal närvaro och fokus på egna resurser utvecklar, anlägger och bygger vi vardagen där livet levs. Huvudkontoret finns i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är noterad vid Nasdaq Stockholm.

Taggar:

Citat

Som samhällsbyggare är vi givetvis mycket glada och stolta över att få vara med och bidra till en säker och trygg vattenmiljö i Västervik. Vi ser fram emot att genomföra detta projekt, som främjar hållbarhet och ansvarstagande gentemot vattenmiljön i Östersjön, tillsammans med Västervik Miljö och Energi AB.
Anders Bergeling, regionchef Peab