Peab bygger ut Varners distributionscenter i Vänersborg

Peab har fått uppdraget att bygga ut modekoncernen Varners distributionscenter i Trestad Center i Vänersborg. Beställare är fastighetsbolaget M62 Holding och kontraktssumman uppgår till 215 miljoner svenska kronor.

Utbyggnationen är på 19 000 kvadratmeter och innefattar lagrings-, hanterings- och personalytor. Det nya logistikcentret kommer att möjliggöra fler arbetstillfällen och bidra till utvecklingen i Vänersborg.

– Vi ser en god efterfrågan på effektiva lager- och logistikfastigheter i attraktiva lägen och är därför glada över att kunna utveckla detta logistikprojekt. Peab bemannar projektet från våra två kontor i Trollhättan och Uddevalla så den lokala närvaron kommer att bli en stor styrka i detta projekt, säger Magnus Wedholm, biträdande regionchef Peab.

Byggnaden kommer att miljöcertifieras enligt Breeam, nivå Very good. Fokus på hållbarhet är stort med bland annat solceller på taket.

– Syftet med utbyggnaden är att öka vår kapacitet för den allt ökande onlinehandeln, men även att ge våra butiker bättre service. Vi har jobbat ihop med Peab tidigare i Vänersborg och är väldigt nöjda med att ha fått en stor, effektiv och flexibel partner med lokal förankring i Trestadsområdet, säger Anders Eriksson, Supply Chain Director på Varner AS.

Uppdraget är en totalentreprenad i partnering med byggstart hösten 2021. Målet är att ta anläggningen i drift november 2022.

Projektet orderanmäls i det tredje kvartalet 2021.

Illustration: Contekton Arkitekter Fyrstad AB

Magnus Wedholm, bitr. regionchef Peab, 073 337 41 03

Juha Hartomaa, IR-chef Peab, 072 533 31 45

Peab är Nordens samhällsbyggare med 16 000 medarbetare och en omsättning på 57 miljarder kronor. Med lokal närvaro och fokus på egna resurser utvecklar, anlägger och bygger vi vardagen där livet levs. Huvudkontoret finns i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är noterad vid Nasdaq Stockholm.

Vi ser en god efterfrågan på effektiva lager- och logistikfastigheter i attraktiva lägen och är därför glada över att kunna utveckla detta logistikprojekt. Peab bemannar projektet från våra två kontor i Trollhättan och Uddevalla så den lokala närvaron kommer att bli en stor styrka i detta projekt.
Magnus Wedholm, biträdande regionchef Peab