Peab renoverar och bygger ut universitetslokaler i Vasa

Peab har fått i uppdrag att renovera undervisningslokaler och bygga ut restauranglokaler vid Vasa universitet i Vasa. Uppdragsgivare är Vaasan Merikampus Oy och kontraktssumman uppgår till 10 miljoner euro.

Uppdraget är den tredje och sista fasen i projektet som startade hösten 2020 och avser fastigheten Tervahovi som byggdes 1994. Den har använts till undervisning och personalkontor. Med renoveringen kommer byggnaden att än bättre tillgodose studenternas behov och kommer att inrymma såväl undervisnings- och grupplokaler som loungeutrymmen för de studerande. Personalutrymmet kommer att finnas kvar i nuvarande lokaler. Den befintliga restaurangen kommer att utvecklas till en mångsidig mötesplats för hela campus.

– Vi är mycket glada över att få vara med och utveckla campus i detta projekt och förbättra förutsättningarna för såväl studenter som universitetets personal, säger Matti Joensuu, regionchef Peab i Finland.

Entreprenaden genomförs i samverkansform och Peab är huvudentreprenör. Byggstart är i dagarna och projektet beräknas vara klart i april 2024.

Projektet orderanmäls i det andra kvartalet 2023.

Matti Joensuu, regionchef Peab, +358 40 713 2810

Juha Hartomaa, IR-chef Peab, +46 72 533 31 45

Peab är Nordens samhällsbyggare med 15 000 medarbetare och en omsättning på 63 miljarder kronor. Med lokal närvaro och fokus på egna resurser utvecklar, anlägger och bygger vi vardagen där livet levs. Huvudkontoret finns i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är noterad vid Nasdaq Stockholm.

Vi är mycket glada över att få vara med och utveckla campus i detta projekt och förbättra förutsättningarna för såväl studenter som universitetets personal.
Matti Joensuu, regionchef Peab Finland