Försvarsdepartement i Europa väljer Tiger

Sectra har tecknat kontrakt med två europeiska förvarsdepartement gällande Tiger XS för krypterad telefoni. Det totala ordervärdet uppgår till 10 MSEK.

Tiger XS är ett personligt talkrypto som skyddar telefonsamtal från avlyssning över tele-, GSM-, 3G, -ISDN- och IP-nät samt satellitsystem. Tiger är certifierad av EU, NATO och flera nationella säkerhetsmyndigheter vilket gör den till den säkraste produkten på marknaden för krypterad telefoni. – Europeiska försvarsdepartement efterfrågar smidiga kryptoprodukter som kan användas för att kommunicera säkert och därmed värna om rikets säkerhet. Tiger XS uppfyller dessa krav och skyddar telefonsamtal från avlyssning i många olika kommunikationsnät, oavsett var Tigeranvändaren befinner sig i världen, säger Michael Bertilsson, VD på Sectra Communications. Idag används Sectra Tiger av myndigheter och försvar i mer än hälften av EU:s medlemsländer för att skydda telefonsamtal från avlyssning. På kundernas begäran och av säkerhetspolitisk hänsyn offentliggörs i detta fall ingen detaljerad information om kund eller kontrakt.