NATO godkänner Sectras Tiger för användning på den höga säkerhetsnivån CONFIDENTIAL

Pressmeddelande – Haag, Nederländerna – 12 mars, 2015 - Sectra (STO: SECT B), har fått den senaste versionen av sin krypterade mobiltelefon, Sectra Tiger/S 7401, godkänd för att användas inom NATO. Därmed kan NATO-tjänstemän få tillgång till Sectra Tiger/S 7401 för att tryggt kommunicera information som är säkerhetsklassificerad upp till den höga nivån CONFIDENTIAL, utan risk att bli avlyssnade. Sectras mobiltelefoner krypterar samtal över vanliga mobila nätverk och skyddar mot avlyssning, även från andra länders säkerhetsorganisationer.

För myndigheter, försvarsorganisationer och kritiska samhällsfunktioner kan möjligheten att överföra information snabbt och säkert vara livsavgörande. Genom att använda kommunikationsutrustning som är granskad och godkänd av en opartisk säkerhets-myndighet kan personer och organisationer känna sig säkra på att informationen bara når den mottagare de vill kommunicera med när de talar i telefon och skickar data.

De första enheterna av Sectra Tiger/S 7401 håller för närvarande på att tas i bruk inom NATO-organisationen. Lösningen erbjuder användaren en enhet som ger tillgång till säker kommunikation mellan olika säkerhetsdomäner. Därmed kan användaren kommunicera säkert med kollegor inom sin NATO-domän, sin nationella säkerhetsdomän eller inom sitt EU-nätverk, med samma utrustning, vilket är unikt inom kryptoindustrin.

Dessutom kan Sectra Tiger/S 7401 användas för att kommunicera säkert mellan utrustning på olika säkerhetsnivåer inom Sectra Tigerfamiljen, såsom Sectra Tiger/XS som är godkänd för den ännu högre nivån NATO SECRET, eller Sectra Tiger/R, en krypterad smartphone som är under evaluering för NATO RESTRICTED. Detta innebär att organisationer kan ha användare i olika säkerhetsklasser, beroende på personligt skyddsbehov, inom samma system där alla kan kommunicera med alla.

Sectra Tiger/S 7401 är godkänd för användning på säkerhetsnivån SECRET av den holländska säkerhetsmyndigheten NLNCSA och är under evaluering för SECRET inom NATO och EU.

Michael Bertilsson, VD Sectra Communications AB, tel 0708-23 52 25
Torbjörn Kronander, VD och koncernchef Sectra AB, tel 013-23 52 27

Sectra utvecklar och levererar effektiva lösningar för säker kommunikation till myndigheter, försvar och samhällskritiska funktioner i Europa. Lösningarna möjliggör att organisationen och den enskilda användaren kan upprätthålla en kontinuerlig säker kommunikation. Sectras lösningar är certifierade såväl nationellt som av EU och NATO och banar väg för säker kommunikation som bidrar till en säker och stabil värld.

Sectra grundades 1978 och bedriver framgångsrik utveckling och försäljning av högteknologiska produkter och tjänster inom nischerna medicinska system och säker kommunikation. Sectra har kontor i tolv länder och säljer genom samarbete med partner produkter över hela världen. Huvudkontoret ligger i Linköping och företaget har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Omsättningen uppgick helåret 2013/2014 till 853 miljoner kronor. Sectra är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB. För mer information besök vår hemsida http://www.sectra.com