Sectra får order på IT-lösning för medicinsk bildhantering av MetroHealth System i USA

Linköping – 31 mars, 2020 – Medicinteknik- och cybersäkerhetsföretaget Sectra (STO: SECT B) har fått order på IT-lösning för medicinsk bildhantering av amerikanska MetroHealth System. Lösningen kommer användas för radiologiverksamheten, inklusive bröstdiagnostik. Den kommer integreras med vårdinformationssystemet Epic Radiant och skapar förutsättningar för effektivare arbetsflöden för vårdgivarens radiologer och ST-läkare.

– Vi välkomnar MetroHealth som kund hos Sectra. Vår kunskap och erfarenhet av att arbeta tillsammans med universitetssjukhus i kombination med att vår IT-lösning för medicinsk bildhantering smidigt kan utökas med kardiologi och patologi gör att våra organisationer passar bra ihop, säger Mikael Anden, vd för Sectra i USA.

Det femåriga kontraktet signerades i februari 2020 och omfattar radiologi, inklusive bröstdiagnostik, samt verktyg för avancerade visualiseringsverktyg, funktionalitet för att kategorisera fall till utbildning och lösning för verksamhetsanalys.

Sectras helhetslösning för medicinsk bildhantering ger vårdgivare en enhetlig strategi för alla behov kring hantering av medicinska bilder och förbättrar vården av patienter samtidigt som den bidrar till sänkta driftskostnader. Den skalbara lösningen är modulär och bygger på ett multimediaarkiv (VNA) som stöder all bildhantering. Det gör att vårdgivare kan expandera lösningen, ologi för ologi och sjukhus för sjukhus. MetroHealth tillhandahåller vård till invånare i nordöstra Ohio i USA.

Epic och Radiant är registrerade varumärken som tillhör Epic Systems Corporation.

Sectra hjälper sjukhus världen över att effektivisera vården och myndigheter samt försvar i Europa att skydda samhällets mest känsliga information. På så vis bidrar Sectra till ett friskare och tryggare samhälle. Företaget grundades 1978 och har sitt huvudkontor i Linköping. Idag har Sectra direktförsäljning i 19 länder och säljer genom samarbete med partners över hela världen. Omsättningen uppgick helåret 2018/2019 till 1413 Mkr. Sectra (STO: SECT B) är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information besök vår hemsida: https://sectra.com.

Torbjörn Kronander, koncernchef och vd Sectra AB, +46 70 52 35 227
Marie Ekström Trägårdh, Vice vd Sectra AB och vd Sectra Imaging IT Solutions AB, +46 70 82 35 610

Citat

Vi välkomnar MetroHealth som kund hos Sectra. Vår kunskap och erfarenhet av att arbeta tillsammans med universitetssjukhus i kombination med att vår IT-lösningen för medicinsk bildhantering smidigt kan utökas med kardiologi och patologi gör att våra organisationer passar bra ihop.
Mikael Anden, vd för Sectra i USA